Towards Historical Imagination in History Teaching Mediated by AI
Main Article Content
Abstract
The article reflects on the potential and limitations of AI in history teaching. This initial exploratory work is conducted through the realization of various experiences: the production of a short film made with AI called “El desentierro IA”; the proposal of an action research using AI chatbots –ChatGTP and Luzia– and the visual production of AI –Copilot, Canva AI, and Luzia– which are carried out in the 3rd year of a private central school in the city of Salta, in the Regional History subject.
The transversal axis of these productions is the Carnival of the Quebrada, and they are framed by theoretical concepts related to historical thinking such as historical narration and historical imagination (Santisteban, 2010). Finally, the writing proposes the use of a multimodal language that enables interaction with some AI productions and readers through simple language.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Avenburg, K. (2010). Comidas y copleadas. Reflexiones en torno al carnaval iruyano (Salta-Argentina). En Cruz, E. N. (Edit.). Carnaval, fiestas y ferias en el Mundo Andino de la Argentina, pp. 17-42. Purmamarka Ediciones.
Becerril Miró, J. E. (2012). Patrimonio cultural, derechos humanos y desarrollo: coincidencias, ambigüedades y desencuentros. Intervención: Revista de Conservación, Restauración y Museología (6). Recuperado de: https://revistaintervencion.inah.gob.mx/index.php/intervencion/article/view/69/68
Cerdá, C. (2016). El pasado reciente en la escuela. Notas sobre los desafíos de enseñar Historia en tiempos de des/desmemoria. En Innovación Educativa, en la clase de Historia y otras Ciencias Sociales. Recuperado de: https://rdu.unc.edu.ar/bitstream/handle/11086/11090/Innovacion%20educativa%20en%20la%20clase%20de%20historia%20-%20Tomo%201.pdf?sequence=9&isAllowed=y
Chiavetta, V. C., Mongelo, L. M., Dávila, M. F., Villarruel, M. L., Díaz, G. N., Pan N. A. & Biscaia, E. (2021). Sistema de Comunicación Multimedial para Desarrollo de Material Pedagógico orientado a Estudiantes Superiores Regulares y Diversos Funcionales. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología (28), pp. 324-333. Recuperado de: http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1850-99592021000100041
Colmenares, E. & Piñeros, L. (2008). La Investigación Acción. Una herramienta metodológica heurística para la comprensión y transformación de realidades y prácticas socioeducativas. Laurus, 14 (27). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76111892006
Costa, M. & Karasik G. (2010). ¿Supay o diablo? El carnaval en la Quebrada de Humahuaca (Provincia de Jujuy, Argentina). En Cruz, E. N. (Edit.). Carnaval, fiestas y ferias en el Mundo Andino de la Argentina, pp. 43-74. Purmamarka Ediciones.
Edwards, V. (1995). Las formas de conocimiento en el aula. En Rockwell, E. (Coord.). La escuela cotidiana. Fondo de Cultura Económica.
Espinosa, M. M. & Gilyam, M. G. (2012). Sincretismo cultural. Mestizaje cultural en México y Perú. Cátedra Virtual para la Integración Latinoamericana. Universidad Nacional de Cuyo. Recuperado de: https://bdigital.uncu.edu.ar/objetos_digitales/4640/trabajocatedra.pdf
Jara, M. A. & Salto, V. (2006). Sobre la Historia y su Enseñanza: Entrevista a Joan Pagès. Reseñas de Enseñanza de la Historia (4). Recuperado de: https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3935/60941
Kulemeyer, J. A. (2010). ¿De quién es la Diablada? Pugna por la herencia cultural entre países del área andina. En Cruz, E. N. (Edit.). Carnaval, fiestas y ferias ben el Mundo Andino de la Argentina, pp. 299-322. Purmamarka Ediciones.
Libedinsky, M. (2007). Diseño, producción y actualización de materiales didácticos para aulas virtuales. Revista de la Red Universitaria de Educación a Distancia (6). Universidad Nacional de Mar del Plata.
Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología de Salta (2012). Resolución Nº 059. Diseño Curricular para Educación Secundaria, pp. 217-219. Provincia de Salta. Recuperado de: https://www.edusalta.gov.ar/index.php/docentes/normativa-educativa/disenos-curriculares/diseno-curricular-para-educacion-secundaria/1277-diseno-curricular-para-educacion-secundaria-1?format=html
Mirande, M. E. (2010). “Larguenmé p´al Carnaval…” Borrachera, coplas y contradiscurso femenino en el Carnaval quebradeño. En Cruz, E. N. (Edit.). Carnaval, fiestas y ferias en el Mundo Andino de la Argentina, pp. 150-176. Purmamarka Ediciones.
Salazar Sotelo, J. (2006). Introducción. En Narrar y aprender historia. Universidad Autónoma de México.
Sandoval Hernández, M. A., Morales Alarcón, G. J., Vázquez Leal, H., Huerta Chua, J. & Filobello Niño, U. A. (2024). El uso del prompt ChatGPT como asistente en la educación. Revista iberoamericana para la investigación y el desarrollo educativo (14). Recuperado de: https://doi.org/10.23913/ride.v14i28.1872
Santisteban Fernández, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. Revista Clío & Asociados (14), pp. 34-56. Memoria Académica. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4019/pr.4019.pdf
Van Young, E. (1987). Haciendo Historia Regional. Consideraciones metodológicas y teóricas. Revista Anuario IEHS (2). Recuperado de: https://anuarioiehs.unicen.edu.ar/Files/1987/012%20-%20Young%20Eric%20Van%20-%20Haciendo%20Historia%20Regional....pdf