How do you learn to teach historical time? A comparative study between the Faculty of History of the UNC and the UNL

Main Article Content

Lucrecia Milagros Álvarez
Rocío Sayago

Abstract

AbstractThis work questions the initial training of future history teachers in relation to historical time. It is proposed as a comparative study, between the National University of Córdoba and the National University of the Litoral, in which questionnaires applied to students who attended the Residency Workshop and Teaching Practice Seminar in 2021 in the former are analyzed, and Didactics of History in 2020, at the second university.
The intention is to relieve challenges, tensions and problems related to learning to teach temporality, to propose lines of improvement in relation to the university training of teachers, from the contributions of research in Didactics of Social Sciences and History.As teachers and researchers, we consider it pertinent to rethink such training. Even more so in pandemic times in which certain dimensions of temporality acquire greater relevance: future, acceleration, changes and continuities, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez, L. M., & Sayago, R. (2022). How do you learn to teach historical time? A comparative study between the Faculty of History of the UNC and the UNL. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (20), 32–47. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4036
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS

References

Alvarez, L. (2017). La enseñanza de las categorías temporales en relación con la Historia Reciente. Análisis de prácticas de enseñanza de estudiantes avanzados de la carrera de Profesorado de Historia, FHUC-UNL. Santa Fe [Tesis de Maestría]. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11185/1413

Alvarez, L. (2020). ¿Qué saben sobre el Tiempo Histórico los estudiantes de una escuela de enseñanza media para adultos de la ciudad de Santa Fe-Argentina? Ensino em ReVista (27), pp. 1236-1255. Recuperado de: https://doi.org/10.14393/ER-v27nEa2020-3

Benejam, P. (2002). La didáctica de las ciencias sociales y la formación inicial y permanente del profesorado. Enseñanza de las Ciencias Sociales (1), pp. 91-95.

Escribano Muñoz, C. (2021). Enseñar a pensar el futuro a través de la enseñanza y aprendizaje del tiempo histórico. Revista REIDICS. Revista de Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales (8), pp. 38-57. Recuperado de: https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.38

Jara, M. y Santisteban, A. (2010). Las representaciones de los estudiantes sobre la temporalidad y la HRP en la formación inicial del profesorado de historia. Aportes para una investigación. Reseñas de Enseñanza de la Historia (8), pp. 71-105.

Pagès, J. (2012). La formación del profesorado de historia y ciencias sociales para la práctica reflexiva. Nuevas Dimensiones. Revista electrónica de Didáctica de las Ciencias Sociales (5), pp. 5-14. Recuperado de: https://doi.org/10.53689/nv.vi5

Pagès, J. y Santisteban, A. (1999). La enseñanza del tiempo histórico: una propuesta para superar viejos problemas. En García, T. (Coord.) Un currículum de Ciencias Sociales para el siglo XXI. Qué contenidos y para qué. (pp. 187-208). Díada.

Pagès, J. y Santisteban, A. (2010). La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en la educación primaria. Cad. CEDES Campinas, 30(82), pp. 281-309.

Sayago, R. (2018). Los saberes acerca de la temporalidad histórica en la residencia y práctica docente. RESEÑAS de Enseñanza de la Historia (16), pp. 113-128.

Sayago, R. (2020) ¿Qué piensan los y las estudiantes del profesorado acerca de la temporalidad histórica y su enseñanza? Clío & Asociados. La historia enseñada. (30), pp. 119-131. Recuperado de: https://doi.org/10.14409/cya.v0i30.8961

Trepat, C. (2002). “Fundamentos teóricos para una didáctica del tiempo en las Ciencias Sociales”. En Trepat, C. y Comes, P.(Coords.). El tiempo y el espacio en la didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 11-45). Graó.