An overviewon the trainingof history teachers in México

Main Article Content

Sebastián Plá

Abstract

This article reviews the major institutions, and theoretical approaches that dominate the training of history teachers in Mexico.This overview focuses on twoareas: teacher education innormal schools directly regulated by the Ministry of Education and the work done in universities, whether in history degree that is in postgraduate credentials.It concludes thatalthoughthat there is stilla longway to go toimprove the training ofhistory teachersfor differenteducational levels, the outlook is encouraging,it iseasy to findmanyinstitutions concerned withthis topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Plá, S. (2022). An overviewon the trainingof history teachers in México. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (10), 31–57. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3775
Section
DOSSIER: Formación docente en historia

References

Arteaga y Camargo (2011) ―La Educación Histórica en la educación normal Una propuesta de innovación educativa para el desarrollo del pensamiento histórico‖, mecanoescrito

Barton, K. (2009) ―Historia e identidad: el reto de los investigadores pedagógicos‖, en Ávila Ruiz, Rosa, Rivero García, Pilar y Pedro Domínguez (coord), Metodología en investigación en Didáctica de las Cien-cias Sociales, Instituto Fernando el Católico, España,, pp. 13-28.

Casal, S. (2011) ―Aprender historia en la escuela secundaria: el caso de Morelia, Michoacán (México)‖ en Revista Mexicana de Investigación Educativa, no. 48, pp. 73-105.

Centro de Actualización del Magisterio en Zacatecas (CAMZAC) (2012), Maestría en Educación Histórica en Cuesta, R. (1998): Clío en las aulas. La enseñanza de la Historia en España entre reformas, ilusiones y ruti-nas. Madrid, Akal.

Epstein, T. (1997) ―Sociocultural Approaches to Young People's His-torical Understanding‖, Social-Education, vol. 61, núm. 1, Enero, Es-tados Unidos,, pp. 28-35.

Escuela Nacional de Antropología e Historia (2012), Licenciatura en His-toria, México, 2011, en http://www.enah.edu.mx/index.php.

Levstik, L. (1999) ―The well at the bottom of the world: Positionaly and New Zealand (Aotearoa) Adolescent‘s Conceptions of Historical Significance‖, Paper presented at the Annual Meeting of The American Edu-cational Research Association, Canadá, April.

Plá, S. (2008) ―Metamorfosis del discurso histórico escolar‖ en Revista Teo-ría y Didáctica de las Ciencias Sociales, Caracas, Venezuela, Universidad de los Andes, Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Méri-da-Venezuela. ISSN 1316-9505. Enero-Diciembre. Nº 13, pp.171-194.

Plá, S. (2010) ―Leer el presente en el aula: una mirada cultural a la for-mación de profesores de historia‖ en Reseñas de la enseñanza de la historia, Córdoba, Argentina, APEHUN-Universitas, no. 8, Noviembre, pp. 13-41.

Plá, S. (2012) (en prensa) Ciudadanía y competitividad en la enseñanza de la historia. Los casos de México, Argentina y Uruguay. Universidad Iberoa-mericana, México, D.F.

Plá, S. (2013) (en prensa) ―La enseñanza de la historia como objeto de investigación‖ en Secuencia, Instituto Mora, México

Sánchez Quintanar, A. (2004) Reencuentro con la historia. Teoría y praxis de su enseñanza en México, México, Paideia-UNAM.

Sandoval, F. E. (2000). La trama de la escuela secundaria: Institución, relaciones y saberes. México, D.F: Universidad Pedagógica Nacional.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (1993). Plan y Programas de estudio 1993. Educación básica. Secundaria. México.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2000) Plan de estudios de 1997. Licenciatura en Educación Secundaria, México, Secretaría de Educación Pública.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (1999) Historia y su Enseñanza I, México.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (1999a) Historia y su Enseñanza II, México.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2001) El conocimiento histórico I. Finalidades y características. México.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2002a) Introducción a la enseñanza: de la historia, México.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2002b) El conocimiento histórico II. Condiciones y proceso de elaboración. México.

Secretaría de Educación Pública (SEP) (2010) Plan de estudios de 1999. Licenciatura en Educación Secundaria, México, Secretaría de Educación Pública.

Secretaría del Trabajo y Previsión Social (STPS) (2012) Observatorio labo-ral, en http://www.observatoriolaboral.gob.mx/wb/ola/ola_cual_es_su_ocupacion_prof

SEP, (2002) Plan de estudios de 1997. Licenciatura en Educación Primaria, México, Secretaría de Educación Pública.

Trejo, D. (2009) ―La enseñanza de la Historia en escuelas secundarias de Michoacán. Una perspectiva desde la historia oral‖, Enseñanza de las Ciencias Sociales. Revista de investigación, núm 8, España, pp. 39-44.

Universidad Autónoma de Campeche (UAC) (2012). Licenciatura en His-toria, México, en http://www.uacam.mx/UAC/hum/hum_historia.html.

Universidad Autónoma de Chiapas (UACH) (2012). Licenciatura en Historia, en http://www.unach.mx/images/carreras/Historia.pdf.

Universidad Autónoma de Quintana Roo (UQROO) (2012), Licenciatura en Humanidades, en http://www.uqroo.mx/carreras/pdf/lic_en_humanidades_20072.pdf.

Universidad Autónoma de Sinaloa (UAS) (2012). Licenciatura en Historia, México, en http://www.uas.edu.mx/index.php?sec=27&of=24&area=6&op=41d&optativas=1&escuela=88&carrera=72.

Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas (UNICACH) (2012), Licen-ciatura en Historia, México, en http://www.unicach.mx/_/masterpage.php?pag=HISTORIA.

Universidad Pedagógica Nacional (UPN) Maestría en Desarrollo Educativo. Línea la Historia y su docencia, en http://www.upn.mx/index.php/estudiar-en-la-upn/posgrado/226-mde-estructura-del-plan-de-estudios#l%C3%ADnea-la-historia-y-su-docencia

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.