Uruguay: 60 años de trayectoria en la formación de profesores de historia

Main Article Content

Ana Zavala

Abstract

This paperattemptsto look into the current situation of training of history teachers in Uruguay, in the context of a six decade evolution since its first class. It intends to focus on the syllabus' main features and how this set of provisions interact both with teachers bringing them into reality as well as with the students that perceive the institution as an a scenario for professional development. This work is also concerned with the particular relationships maintained by three protagonists on the field of history teachers‘ training: the mentor teacher, who receives the student teacher in their school classroom for two years of the program of studies; the Didactics of History teacher, who plays a two-fold role at the School of Teachers (regular teaching and supervising students working along mentor teachers), and finally, the student teachers‘ situation is taken into account: at the same time teachers and students and guided by their mentor teacher as well as their Didactics of History teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zavala, A. (2022). Uruguay: 60 años de trayectoria en la formación de profesores de historia. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (10), 11–29. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3774
Section
DOSSIER: Formación docente en historia
Author Biography

Ana Zavala

Directora de la Maestría en Didáctica de la Historia, Centro Latinoamericano de Economía Humana (CLAEH) Montevideo, Uruguay.

References

Godoy, Carola (2011) Trayecto, formación e identidad profesional. La transmisión de lo intransmisible, in: actas de las VI Jornadas sobre la formación del profesorado, Mar del Plata, 12-14 de mayo de 2011

Keim, L, Magallanes, M, Scotti, M, Zaffaroni, E, y Zavala, A. (2010) Formar(se) profesor de Historia en el Uruguay, Montevideo, Biblioteca Nacional

Keim, Lizzie y Magallanes, Mariana (2011) La evaluación de las prácti-cas de formación de profesores de historia. Evaluador y evaluado, luces y sombras, in: actas de las VI Jornadas sobre la formación del profesorado, Mar del Plata, 12-14 de mayo de 2011

Nadot, Suzanne (2000) Des savoirs à la pratique, in: En C. Blanchard Laville et S. Nadot (eds) Malaise dans la formation des enseignants. Paris, L‘Harmattan. (185-231)

Paul, Maëla, (2002) L‘accompagnement, une nébuleuse, in: Éducation Permanente, nº 53, 2002/4 (43-56)

Zavala, Ana (2011) Enseñanza y acompañamiento. El rol de los profesores de didáctica, in: actas de las VI Jornadas sobre la formación del profesorado, Mar del Plata, 12-14 de mayo de 2011

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.