Uruguay: 60 años de trayectoria en la formación de profesores de historia
Main Article Content
Abstract
This paperattemptsto look into the current situation of training of history teachers in Uruguay, in the context of a six decade evolution since its first class. It intends to focus on the syllabus' main features and how this set of provisions interact both with teachers bringing them into reality as well as with the students that perceive the institution as an a scenario for professional development. This work is also concerned with the particular relationships maintained by three protagonists on the field of history teachers‘ training: the mentor teacher, who receives the student teacher in their school classroom for two years of the program of studies; the Didactics of History teacher, who plays a two-fold role at the School of Teachers (regular teaching and supervising students working along mentor teachers), and finally, the student teachers‘ situation is taken into account: at the same time teachers and students and guided by their mentor teacher as well as their Didactics of History teacher.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
Godoy, Carola (2011) Trayecto, formación e identidad profesional. La transmisión de lo intransmisible, in: actas de las VI Jornadas sobre la formación del profesorado, Mar del Plata, 12-14 de mayo de 2011
Keim, L, Magallanes, M, Scotti, M, Zaffaroni, E, y Zavala, A. (2010) Formar(se) profesor de Historia en el Uruguay, Montevideo, Biblioteca Nacional
Keim, Lizzie y Magallanes, Mariana (2011) La evaluación de las prácti-cas de formación de profesores de historia. Evaluador y evaluado, luces y sombras, in: actas de las VI Jornadas sobre la formación del profesorado, Mar del Plata, 12-14 de mayo de 2011
Nadot, Suzanne (2000) Des savoirs à la pratique, in: En C. Blanchard Laville et S. Nadot (eds) Malaise dans la formation des enseignants. Paris, L‘Harmattan. (185-231)
Paul, Maëla, (2002) L‘accompagnement, une nébuleuse, in: Éducation Permanente, nº 53, 2002/4 (43-56)
Zavala, Ana (2011) Enseñanza y acompañamiento. El rol de los profesores de didáctica, in: actas de las VI Jornadas sobre la formación del profesorado, Mar del Plata, 12-14 de mayo de 2011