Pensando en el manual de historia Entre escrituras, prácticas y lecturas

Main Article Content

Ana Zavala

Abstract

This article is intended to propose a set of analysis tools for a proper reading of history textbooks by means of gathering different issues of the matter. It covers then the classical dimension of confronting historiographicalreferencewithinterpersonaldimensionthatthe articulation between an author/teacher and a classroom/teacher implies, as well as this of an author trying to teach history and those who the textbook is addressed: students. Textbook becomes then the crossroad of the historiography passage to the textbook, for also in the proposal of a way of teaching history, and for students, in the practical crystallization of a 'safety' knowledge. The main thesis of this article points to the articulation of these components as a way to goal a deeper understanding of the matter.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Zavala, A. . (2022). Pensando en el manual de historia Entre escrituras, prácticas y lecturas. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (12), 172–197. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3720
Section
DOSSIER
Author Biography

Ana Zavala

Profesora de historia y de didáctica de la historia. Autora de numerosos artículos relacionados con la
enseñanza de la historia y la formación de profesores de historia. Directora de la Maestría en Didáctica
de la Historia (CLAEH, Montevideo), entre 2008 y 2012. Actualmente dirijo las primeras tesis en esta
maestría

References

AUDIGIER, François, (2005). L'enseignement de l'histoire et de la géographie aux prises avec la forme scolaire. In : Olivier MAULINI et Cléopâtre MONTANDON (dir.) Les formes de l'éducation: variété et variations. Bruxelles, De Boeck, Coll. Raisons Éducatives, pp.103-122

BAKHTINE, Mijail (2003): Estética de la creación verbal. Madrid, Siglo XXI Editores

BARBIER, Jean-Marie & GALATANU, Olga (2004). Savoirs, capacités, compétences, organisation des champs conceptuels, in : Groupe « Savoirs d'action » du CNAM, coordonné par J-M- Barbier et O. Galatanu : Les savoirs d'action, Une mise en mot des compétences ?, Paris, L'Harmattan, pp. 31-78

BARTHES, Roland (1973) Théorie du texte, in : Genres et Notions littéraires. Encyclopaedia Universalis. Ed. Pierre-Marc de Biasi. Paris: Encyclopaedia Universalis etAlbin Michel, BION, W. (1979/2003). Aux sources de l'expérience. Paris, PUF.

BOYD, Carolyn P. (1997) Historia Patria. Politics, history and national identity in Spain, 1875-1975, N. Jersey, Pinceton University Press

CARRETERO, Mario (2011) Constructing patriotism. Constructing Patriotism: Teaching History and Memories in Global Worlds, N. York, InformationAge Publishing

CERTEAU, Michel de (1993) La escritura de la historia. México, Universidad Iberoamericana,

CERTEAU, Michel de, (2000) Leer, una cacería furtiva, en: Michel de Certeau: La invención de lo cotidiano. Artes de hacer. México, Universidad Iberoamericana, pp. 177-189

CHOPPIN, Alain (2008). Le manuel scolaire, une fausse évidence historique, Histoire de l'éducation, 117, 7-56.

CITRON, Suzanne (1991) : Le mythe national. L'histoire de France en question. Nouvelle édition. Paris, Éditions Ouvrières et Études et documentation internationales.

CRAWFORD, Keith (2003). Culture wars: Serbian history textbooks and the construction of national identity. In International Journal of Historical Learning, teaching and research. Vol 3, nº 2, pp. 43-52

CUESTA Raimundo (2007): Los deberes de la memoria en educación. Madrid, Octaedro

CUESTA, Raimundo (1998), Clío en las aulas. La enseñanza de la historia en España entre reformas, ilusiones y rutinas. Madrid,Akal

GADAMER, Hans-Georg (1999): Verdad y Método. Salamanca, SíguemeGAÏTI, Brigitte, (2001). Les manuels scolaires et la fabrication d'une histoire politique. L'exemple de la IVe République, Genèses, nº 44,pp. 50-75.

GENETTE, Gérard (1989): Palimpsestos, la literatura en segundo grado. Madrid, Altea, Taurus, Afaguara, HEIDEGGER, Martin. (1922/2002). Investigaciones fenomenológicas sobre Aristóteles. Indicación de la situación hermenéutica (Informe Natorp). Madrid, Trotta

ISER, Wolfang. (1997). L'acte de lecture. Théorie de l'effet esthétique, Paris, Mardaga

ISSIT, John (2004): Reflections on the study textbooks, in: History of education, vol. 33. Nº 6, pp. 683-696

JAUSS, HANS-Robert (1974). Pour une esthétique de la réception. Paris, Gallimard

KAËS, R., ANZIEU, D et THOMAS, V. (2007). Fantasme et formation. Paris, Dunod.

LAVILLE, Christian (2000): La guerre des récits : débats et illusions autour de l'enseignement de l'histoire, en MONIOT, Henri et

SERWANSKY, Maciej: L'histoire et ses fonctions. Une pensée et des pratiques au présent. Paris, L'Harmattan, pp. 151-164

MAESTRO, Pilar (2002): Libros escolares y curriculum: del reinado de los libros de texto a las nuevas alternativas del libro escolar. En: Revista de Teoría y didáctica de las ciencias sociales, Mérida, Venezuela, nº7, 25-52

NICHOLLS, Jason (2006): Are students expected to critically engage with textbook perspectives or the Second World War? Comparative and international Study, In: Research in comparative and international education, Vol 1, nº1.

OTEIZA, Teresa y PINTO, Derrin (comps) (2011): En (re)construcción: discurso, identidad y nación en los manuales escolares de historia y de ciencias sociales. Chile, Editoral Cuarto Propio

Proyecto Kairós (1999): Historia – Segundo Ciclo E.S.O.. 4º, Valencia, Rialla-Octaedro

RICŒUR, Paul. (2004). Tiempo y narración I. Configuración del tiempo en el relato histórico. (5ª ed.) Madrid, Siglo XXI

RÜSEN, Jörn (1997) El libro de texto ideal, en Iber, Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, nº 12, pp. 79-94

VALLS MONTÉS, Rafael, (1999): De los manuales de historia a lahistoria de la disciplina escolar: nuevos enfoques en los estudios sobre la historiografía escolar española en Historia de la Educación. Revista interuniversitaria: 18, pp. 169-190

WINEBURG, Sam (1991): On the readings of historical texts: notes on the breach between school and academy, in: American Educational Research Journal, vol 28, nº 3, pp. 459-519

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.