Reflections uponKant's 'Sublime' in history lessons

Main Article Content

Leticia Rodríguez Moreno

Abstract

This article reflects upon the teaching of history, with special emphasis on the role of teacher training in the processes of planning a course and - more importantly - choosing the kind of history one wishes to teach. One of the paramount ideas of the article is that the Annales School has marked several generations, and that Braudelian history has for many years set the tone of a great part of the historiography that we have been using in our trajectory through academic training. Taking all these factors into account and using Kant's essay on the beautiful and sublime, I propose a journey through the repercussions that different historical schools have on my teaching. As well as there are "other" ways of making history, I think there also are other ways of teaching history. Abrief voyage through several current historical schools will reveal different class experiences which point to show the possibility of moving from the sublime to the beautiful.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez Moreno, L. . (2022). Reflections uponKant’s ’Sublime’ in history lessons. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (12), 120–142. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3690
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Leticia Rodríguez Moreno

Profesora egresada del IPA, Maestría en didáctica de historia organizada por el CLAEH.

References

Barthes, R (1987) El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura. Barcelona-Buenos Aires, Paidós.

Burke, P ed (1993) Formas de hacer historia. Madrid. Alianza editorial.

Danto, A (1989) Historia y narración Ensayos de filosofía analítica de la historia Introducción de Fina Birulés. Buenos Aires-México. Ediciones Paidós I.C.E. de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Ferry, G (1990) El trayecto de la formación. Los enseñantes entre la teoría y la práctica. México. Paidos.

Ferro, M (1999) Las fuentes de la conciencia histórica ¿Crisis de la historia o de la disciplina? México. Unidad autónoma metropolitana.

Kant, M, Lo bello y lo sublime, ensayo de estética y moral [en línea] 1919 Madrid- Barcelona. Calpe. [ fecha de consulta mayo 2014] disponible en: http://www.edu.mec.gub.uy/biblioteca_digital/libros/K/Kant,%20Inmanuel%20-%20Lo%20bello%20y%20lo%20sublime.pdf

White H (1987) El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica, Barcelona, Paidós,

White, H (2000) Construcción histórica. Conferencia realizada en el Congreso de filosofía de la historia de la ciudad de Buenos Aires el 25 de octubre de 2000. Traducción Margarita Costa.

Ricœur, P (2006). Tiempo y narración III el tiempo narrado. Madrid. Editorial Siglo XXI.

Ricœur, P (1997) Narratividad, fenomenología y hermenéutica. Madrid, Universidad Autónoma.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.