LA TRANSFERENCIA EN EL VÍNCULO EDUCATIVO POSIBILIDADES, DESAFÍOS Y TENSIONES EN EL TRABAJO DOCENTE

Authors

  • CARLOS CISTERNAS CASABONNE

Keywords:

Educational bond, transference, psychoanalysis, education

Abstract

The learning processes developed in schools are sustained by relationships with others that are always unique. The connection between students, teachers, and knowledge posses its singularity which is not only complex and dynamic but also conditioned by affections, emotions, and unconscious desires. In this context the article explores the educational bond characteristics
through the concept of transference, as introduced by the psychoanalytic approach to education. It tends to identify the possibilities and risks involved in managing transference at educators’ work, giving recommendations to address ethicaly the effects of what is happening in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

CARLOS CISTERNAS CASABONNE

Carlos Cisternas Casabonne: profesor de castellano (UMCE) y Diplomado en liderazgo pedagógico y convivencia escolar (UAHC). Se desempeña actualmente como profesor de Lengua y Literatura en educación secundaria. Durante su formación de pre y postgrado se ha interiorizado en estudios sobre niñez y adolescencia, así como en los aportes del psicoanálisis al campo educativo. Cursando Magister en Educación con mención en curriculum educacional (UMCE).

References

Allidiére, N. (2004). El vínculo profesor-alumno. Editorial Biblos.

Fazio, G. (2013). El lugar de la transferencia en el vínculo educativo. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 16(1), 20-33.

Fernández, A. (2002). Poner en juego el saber. Nueva Visión.

Flores, M., y Cruz, M. (2020). Consideraciones sobre el deseo y la transferencia en la educación. Tesis psicológica, 15(2), 136-146.

Freud, S. (1991a). Sobre la dinámica de la transferencia. En Obras Completas XII. Amorrortu Editores.

Freud, S. (1991b). Sobre la psicología del colegial. En Obras Completas XIII. Amorrortu Editores.

Freud, S. (2011). Obras completas. Nuevas conferencias de introduccion al psicoanálisis, y otras obras. Vol XXII. Amorrortu Editores.

Freud, S. (2013). Obras Completas: Cinco Conferencias Sobre Psicoanalisis, Vol. XI. Amorrortu editores .

Freud, S. (2019). El malestar en la cultura. Amorrortu Ediciones.

Janin, B. (2019). El aprendizaje escolar, una aventura con dificultades. En B. Janin, J. Vasen , & C. Fusca, Dislexia y dificultades de aprendizaje: aportes desde la clínica y la educación (pp. 13-37). Noveduc.

Laplanche, J., y Pontalis, J.-B. (2004). Diccionario de psicoanálisis. Paidós.

Ramírez , B., y Anzaldúa, R. (2005). Subjetividad y relación educativa. Universidad Autónoma Metropolitana-Azcaòtzalco.

Ramírez, L. (2011). La transferencia en el proceso educativo. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 2(1), 85-89.

Recalcati, M., y Gumpert, C. (2016). La hora de la clase. Anagrama.

Rouzel, J. (2014). Le transfert dans la relation éducative. Psychanalyse et travail social. Dunod.

Tizio, H. (2008). Reinventar el vínculo educativo: aportaciones de la psicología social y el psicoanálisis. Gedisa Editorial.

Toscani, P. (2023). Transfert et contre-transfert à l'œuvre dans la relation éducative: une histoire d'émotions partagèes . Administration & éducation, 113-119.

Virat, M., y Cheval, P. (2017). « Je t’aime, moi non plus » Émotions et relation éducative. Les cahiers dynamiques(71), 67-80.

Winnicott, D. (1993). Realidad y juego. Gedisa Editorial.

Published

2025-08-06

How to Cite

CISTERNAS CASABONNE, C. (2025). LA TRANSFERENCIA EN EL VÍNCULO EDUCATIVO POSIBILIDADES, DESAFÍOS Y TENSIONES EN EL TRABAJO DOCENTE. EL HORMIGUERO Psicoanálisis" Children and Adolescents. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psicohormiguero/article/view/6483

Issue

Section

Trabajos de investigación

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.