Educational Guidance. A compass to choose one's own adventure

Authors

  • Luciana Ochnio Hospital Municipal de Morón

Keywords:

Psych-pedagogical intervention, Educational orientation, Puberty; Escort, The right to education

Abstract

This article intends to prioritize Educational Guidance as a pertinent and necessary psycho-pedagogical intervention - both in the field of Health and Education; to promote the continuity of educational trajectories and prevent situations of desertion and school failure, in the pubescent people who are going through the last year of primary school, in order to guarantee their Right to Education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anzieu, D. (1993). El grupo y lo inconsciente. Lo imaginario Grupal. Ed. Biblioteca Nueva.

Bockemuhl, J. (2004). Crisis de la pubertad. ¿Cómo comprender a un adolescente? Buenos Aires: Editorial Antroposofica.

Dubkin, S y Fernández, C. (2006). “Programa Docente de la Residencia de Psicopedagogía”. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Dirección de Capacitación Profesional y Técnica, Gobierno de la Ciudad.

Gangemi, L y otros. (2008). “Tiempos de nuevas lecturas. Una experiencia de alfabetización con jóvenes y adultos” Equipo de Psicopedagogía. Área Programática del Hospital J. M. Penna. Cesac Nº10.

Ianni, N. (2003). La orientación escolar en tiempos de incertidumbre: una tarea compleja y difícil, necesaria y posible. En Revista Ensayos y Experiencias nro. 47 Discursos y prácticas en orientación educativa. Ed. Noveduc, Argentina.

Larcade, G y Martínez, M. (2007). “La función del taller de reflexión en la promoción de la salud mental”. Revista de Psicología y Psicoterapia de grupos.

Published

2023-07-03

How to Cite

Ochnio, L. . (2023). Educational Guidance. A compass to choose one’s own adventure. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 20(1), 63–75. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4825