Teachers' conceptions of argumentation in entering university students

Authors

  • Juan Manuel Curcio Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Carolina Avalo-Obregón Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Paula Morea Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Nadia Peralta Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación
  • Mariano Castellaro Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Argumentation, Teacher-perspective, Education, College-teachers, College-students

Abstract

We understand argumentation as the ability to evaluate different positions about a topic and coordinate statements with evidence, allowing the student to build knowledge. In the college educational context, is relevant since it produces positive effects on learning, from improving conceptual understanding to the possibility of entering into dialogue with other disciplines to carry out joint work. As a socio-culturally acquired competence, the teacher plays an important role in the development of the student's argumentation, therefore, the teacher's perspective on the argumentation can influence their teaching; In this way, we proposed: (a) To investigate the teacher's perspective on argumentation; (b) Analyze the teacher's perspective on his role in the development of the argumentative competence of the new college student. Four interviews were conducted with teachers that belong to the first year of a school of psychology in Rosario with a semistructured interview that allowed investigating various topics about their perspectives on the argumentation. We find that teachers highlight the conceptual dimension of the argumentation over other dimensions, having difficulties to articulate different dimensions of it. On the other hand, they are away from an authoritarian perspective on education, which brings them closer to the argumentative model. This research is relevant to the college educational field as it makes explicit aspects of the teacher’s perspectives on which to work together with them allowing the development of argumentation in the classroom.

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Author Biographies

Juan Manuel Curcio, Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación

Se desempeña como pasante en el Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE) dependiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); en el área de procesos sociocognitivos del aprendizaje.

Mariano Castellaro, Facultad de Psicología - Universidad Nacional de Rosario; Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Formación en el estudio de los procesos sociocognitivos vinculados al desarrollo cognitivo y construcción de conocimientos, en niños en edad preescolar y de nivel educativo primario.Metodologia de la Investigación en las Ciencias Sociales, especialmente en Psicología y Ciencias Afines.

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Published

2023-01-01

How to Cite

Curcio, J. M. ., Avalo-Obregón, C. ., Morea, P. ., Peralta, N. ., & Castellaro, M. . (2023). Teachers’ conceptions of argumentation in entering university students. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 19(2), 21–40. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4527

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