Teacher Training and ICT. Student’s Characterization of an Elementary Education Faculty

Authors

  • Edith Lovos Universidad Nacional de Río Negro
  • Brenda Martínez Universidad Nacional del Comahue
  • Verónica Cuevas Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Teacher Training, Student, Teaching, Information and Communication Technologies

Abstract

This article presents and discuss the results achieved through a research process that seeks to characterize the students of a primary school teacher in the local context and their relationship with information and communication technologies in their daily life and in the academic training. Bearing in mind that a potential space for the professional practice of the teaching practice of these students is the province of Río Negro, which stands out in the context of Argentina for its trajectory and development of policies for the inclusion of ICT in Education. In particular at the primary level, the Aulas Digitales Moviles program is being carried out, and in this sense we understand that it is of interest to know the characteristics of future teachers in relation to ICT training that allow the design of more related educational proposals. The results achieved allow defining a profile of a mostly young teacher training student with a predominance of female sex, self-perceived as good users of ICT in their daily work but not for the development of academic life. Thus, it is a challenge for those who assume the training of trainers to be able to advance in the design of educational proposals that promote in students the development of critical skills for the pedagogical integration of ICT in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almirón, Mirian Elisabet. La situación de las TIC en la educación argentina: un estudio de casos en dos escuelas bonaerenses (Tesis de posgrado). Universidad Nacional de Quilmes, Bernal, Argentina: Repositorio Institucional Digital de Acceso Abierto. Disponible en: http://ridaa.demo.unq.edu.ar. 2015.

Alvarado, Hugo Martínez. "La integración de las TIC en instituciones educativas." En Los desafíos de las TIC para el cambio educativo (2009): 61.

Borobia, Raquel, y Sandra Poliszuk. "Presencia y uso de los equipamientos tecnológicos en escuelas de nivel medio de Viedma”. Revista Pilquen. [Centro Universitario Regional Zona Atlántica de la Universidad Nacional del Comahue]: 2007, 9: 1-7.

Cardini Alejandra, y Sánchez Belén. “¿Qué sabemos de los docentes en Argentina? Datos nuevos, desafíos que persisten”. CIPPEC, 2016. Disponible en: https://www.cippec.org/publicacion/que-sabemos-de-los-docentes-en-argentina-datos-nuevos-desafios-que-persisten/

Cobo, Cristóbal. La Innovación Pendiente.: Reflexiones (y Provocaciones) sobre educación, tecnología y conocimiento. Barcelona: Penguin Random House, 2016.

García, Narciso José López. “Políticas transnacionales sobre aprendizaje móvil y educación: una selección de textos relevantes”. Edutec. [Revista Electrónica de Tecnología Educativa]: 2018, 65: 93-109.

Gasull, Viviana Lucia., Savini, Claudio Ariel., & Gimeno, Patricia Beatriz. Aportes, Limitaciones Y Desafíos De La Inclusión De Los Smartphones En La Educación Superior. IV Congreso Argentino de Ingeniería – X Congreso Argentino de Enseñanza de la Ingeniería 19 al 21 de septiembre de 2018 - Córdoba

Gómez, Beatriz Lores, Paula Sánchez Thevenet, and María Rosario García Bellido. "La escuela del siglo XXI: Retos digitales necesarios para dar respuesta a la realidad social y educativa." Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació. 2018, 1.1: 6-19.

Mezzadra, Florencia, y Cecilia Veleda. Apostar a la docencia: desafíos y posibilidades para la política educativa argentina. CIPPEC, 2014.

Plan Conectar Igualdad. Disponible en: https://www.argentina.gob.ar/educacion/aprender-conectados/conectar-igualdad

Plan Nacional Integral de Educación Digital. Disponible en: https://ces-cha.infd.edu.ar/aula/archivos/repositorio//1750/1762/PLANIED.pdf

Prensky, Marc. Enseñar a nativos digitales. Madrid: Ediciones SM, 2015.

Programa Nacional Formación Permanente. Disponible en: https://www.educ.ar/noticias/123473/programa-nacional-de-formacion-permanente-nuestra-escuela

Puglia Moyano, Enzo Enrique. "La formación de estudiantes de magisterio en tecnologías digitales para la educación." 2016.

Red Rionegrina de Educación Digital (RED). Disponible en: https://educacion.rionegro.gov.ar/desarrollo_seccion.php?id=49

Rivas, Axel. (2018). “Un Sistema Educativo Digital para la Argentina”. Documento de Trabajo N°165. Buenos Aires: CIPPEC.

Ros, Cecilia, et al. "Inclusión digital y prácticas de enseñanza en el marco del Programa Conectar Igualdad para la formación docente de nivel secundario." VIII Jornadas de Sociología de la UNLP 3 al 5 de diciembre de 2014 Ensenada, Argentina. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. Departamento de Sociología, 2014.

Rubilar, Pedro Sandoval, Francisco Rodriguez Alveal, y Ana Carolina Maldonado Fuentes. "Evaluación de la alfabetización digital y pedagógica en TIC, a partir de las opiniones de estudiantes en Formación Inicial Docente." Educação e Pesquisa. 2017, 43.1: 127-143.

Soplanes, Carla. “Las Tecnologías de Información y Comunicación en la práctica docente de nivel primario: el caso de Aulas Digitales Móviles de la ciudad de Viedma (RN)”. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional del Comahue. 2014.

Published

2020-01-02

How to Cite

Lovos, E., Martínez, B., & Cuevas, V. (2020). Teacher Training and ICT. Student’s Characterization of an Elementary Education Faculty. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 16(2), 1–13. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2546

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.