Display of actions so as to face the experiences lived at the beginning of the University’s life: tension between the known and the new approache
Keywords:
Initial university transit, Senses, Dispositions.Abstract
The present work arises from the reflections and analysis within the framework of the research "The initial transition of the student in university life. Experiences of students of the careers of Advocacy, Veterinary, Chemical Sciences, Psychopedagogy, Architecture at the Universidad Católica de Cordoba ". In this work, the objectives were linked to investigate the experiences of change and the meanings granted to them, by students of different careers in the first course as university students. For this, relationships were established, from a diachronic perspective, between current experiences and previous experiences in previous schooling; To identify the new dispositions that, like schemes of action, of perception and of thought, must construct the students to cope with the challenges and exigencies of the university studies. It is about unveiling meanings and meanings that students assign to their student life, in order to identify enabling and hindering experiences in the initial transit of the university project. A mixed approach research methodology was used, for which a closed and open questionnaire was administered in a first approach. In a second moment, individual and groups interviews were carried out. In this opportunity, we have focused on some of the dimensions worked in the research, taking part of the interviews of a fraction of the sample, as exemplary in the processes of change that have occurred since entering university. The analyzes make it possible to infer that students incorporate new dispositions that allow them to integrate into the new social spaces. There are academic practices that require a cognitive construction that generates imbalances and re-equilibrations, which in different ways, will be drawn by students, depending on the unique ways of assuming it. This is always in tension with the social and binding that will constitute a central axis of daily practices.Downloads
References
Alegre, Sandra. “Acerca de las condiciones de época”. Seminario para Equipos de Orientación Escolar. Nuestra escuela Buenos Aires: Ministerio de Educación. 2015.
Álvarez, Joaquín, Aguilar, José Manuel, & Lorenzo, José Javier. “La Ansiedad ante los Exámenes en Estudiantes Universitarios: Relaciones con variables personales y académicas”. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10 N° 26. España. 2012.
Arendt, Hanna. Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política. Península: España. 1996.
Bourdieu, Pierre. “El espacio social y sus transformaciones”. En Bourdieu, Pierre La distinción. Criterio y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus. 2000.
Bourdieu, Pierre. Propos Sur le Champ Politique. Lyon: Presses Universitaires de Lyon.2000.
Carli, S. El estudiante universitario. Hacia una historia del presente de la educación pública. Buenos Aires, Siglo XXI editores, 2012.
Carlino, Paula. “Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles”. Educere. Investigación. Vol. 6, N° 20: 409-420. 2003.
Cerchiaro, Elda, Paba, Carmelina, Tapia, Enrique, & Sánchez, Ligia. “Nivel de pensamiento, rasgos de personalidad y promedios académicos en estudiantes Universitarios”. Revista de la Facultad de Ciencias de la Salud. 81-89. 2006.
Chevallard, Yves. La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique. 1991.
García de Fanelli, A. “Rendimiento académico y abandono universitario: modelos, resultados y alcances de la producción académica en la Argentina” Revista Argentina de Educación Superior, conocimiento y difusión, año 6, n.8, p.1-30, 2014.
Gómez, Sandra; Etchegorry, Mariana; Avaca, Flavia; Caón, Carolina “Trayectos escolares previos y vida universitaria”. Praxis Educativa [online]. vol.20, N° 3: 38-46. 2016.
Greimas, Algirdas, & Fontanille, Jaques. Semiótica de las pasiones. México: Siglo XXI, 1994.
Lahire, Bernard. El espíritu sociológico. Buenos Aires: Manantial. 2006.
Larrosa, Jorge. “La experiencia y sus lenguajes. Algunas notas sobre la experiencia y sus lenguajes. La Formación Docente entre el siglo XIX y el siglo XXI”. Conferencia OEI. Barcelona: Serie Encuentros y Seminarios. 2003.
Martín Monzón, Isabel María. “Estrés académico en estudiantes universitarios”. Apuntes de Psicología. Universidad de Sevilla. Vol.25, N°1, pp. 87-99. 2007
Piaget, Jean. Estudios de psicología genética. Buenos Aires: Emecé.1972.
Piaget, Jean. Investigaciones sobre la abstracción reflexionante. Buenos Aires: Huemul. 1979.
UNICEF. Educación Secundaria. Derecho, inclusión y desarrollo. Desafíos para la educación de los adolescentes. Buenos Aires: Monoblock. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía sostiene su compromiso con las políticas de Acceso Abierto a la información científica, al considerar que tanto las publicaciones científicas como las investigaciones financiadas con fondos públicos deben circular en Internet en forma libre, gratuita y sin restricciones.
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) El o los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.