Digital and collaborative writing: a multifaceted discursive practice. State of the art and future perspectives
Main Article Content
Abstract
ABSTRACT
This article presents a state of art through research that has focused, from different perspectives, on digital and collaborative writing, understood as a multifaceted phenomenon with different edges and in which various aspects converge. For this reason, it is a complex research object that requires a bibliography review that considers this constitutive heterogeneity for present advances in the field. Considering this, the article goes from more general research to the particularization of digital and collaborative writing. Thus, it begins by reviewing proposals that, from different disciplinary approaches, study the characteristics of language and communication in the current context; the second section looks at research focused on writing with digital technologies; the third section reviews research on collaborative writing without digital technologies. After this, in the fourth section, it is presented research on collaborative writing with digital technologies and, finally, as a result of the bibliographical overview, some aspects and questions are pointed out, to establish future directions for linguistic and discursive research.
Downloads
Article Details
Los autores de los artículos publicados conservan los derechos de copyright.
Licencia de uso:
Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
References
Álvarez, Guadalupe y Lorena Bassa (2013). TIC y aprendizaje colaborativo: el caso de un blog de aula para mejorar las habilidades de escritura de los estudiantes preuniversitarios. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 10 (2), 5-19.
Álvarez, Guadalupe y Lorena Bassa (2016). Estrategias didácticas para promover la escritura colaborativa mediada por tecnologías: hacia el desarrollo de dinámicas expertas en los grupos de trabajo. Exlibris #5, 242-247.
Álvarez, Guadalupe, Lorena Bassa y Alejo González (2018). Escritura colaborativa en entornos de formación virtual de una asignatura universitaria sobre Tecnología Educativa. Revista CPU-e, (27), 179-202.
Álvarez, Ibis, Anna Espasa y Teresa Guasch (2012). The value of feedback in improving collaborative writing assignments in an online learning environment. Studies in Higher Education, 37:4, 387-400.
Ardini, Claudia (2018). Lectura, escritura y nuevos lenguajes: claves de una nueva emancipación. En Bein, Roberto, Juan Eduardo
Bonnin, Mariana di Stefano Daniela Lauria y María Cecilia Pereira (Coords.). Homenaje a Elvira Arnoux: estudios de análisis del discurso, glotopolítica y pedagogía de la lectura y la escritura. Tomo III: Lectura y escritura. Buenos Aires: Editorial de la Facultad de Filosofía y Letras Universidad de Buenos Aires.
Ayala Pérez, Teresa (2014). La palabra escrita en la era de la comunicación digital. En Literatura y Lingüística Nº 30, 301-322.
Barile, Ami y Francis Durso (2002). Computer-mediated communication in collaborative writing. Computers in Human Behavior, 18:2, 173-190.
Barton, David y Carmen Lee (2013). Language online. Investigating Digital Texts and Practices. Londres/Nueva York: Routledge.
Bolter, Jay (2001). Writing Space. Computer, Hypertext, and the Remediation of Print. 2nd Edition. Mahwah, New Yersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Bonito, Joseph y Robert Sanders (2002). Speakers' footing in a collaborative writing task: A resource for addressing disagreement while avoiding conflict. Research on language and social interaction, 35(4), 481-514.
Boyes, Nick (2016). Building autonomy through collaborative writing with Google Docs. CUE Journal, 9(3), 228-238.
Brescó, Enric. y Noemí Verdú (2014). Valoración del uso de las herramientas colaborativas Wikispaces y Google Drive en la educación superior. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 49. Recuperado de https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/39 (Última consulta: 19/10/20)
Bustos Sánchez, Alfonso (2009). Escritura colaborativa en línea. Un estudio preliminar orientado al análisis del proceso de co-autoría. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 12 (2), 35-55.
Calle Álvarez, Gerzon. (2016). La autorregulación durante la escritura digital. Revista educación y desarrollo social. 10(1), 30-37.
Calle Álvarez, Gerzon. (2018). La escritura académica apoyada por un Centro de Escritura Digital en la educación media. Lenguaje, 46(2), 334-361.
Cano, Fernanda (2010). Leer y escribir con las nuevas tecnologías. En Brito, A. (coord.) Lectura, escritura y educación. Rosario: Homo Sapiens.
Cassany, Daniel (2000). De lo analógico a lo digital. El futuro de la enseñanza de la composición. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de lectura, 21, 1-11.
Cassany, Daniel (2003). La escritura electrónica. Cultura y educación, 15 (3), 239-251.
Cassany, Daniel (2011). La metamorfosis digital: cambios, ventajas y riesgos de leer y escribir en la red, en Daniel Golding, Marina Kriscautzy y Flora Perelman (coord.). Las TIC en la escuela. Nuevas herramientas para viejos y nuevos problemas. Barcelona: Editorial Océano.
Cassany, Daniel (2012). En_Línea. Leer y escribir en la red. Barcelona: Editorial Anagrama.
Cassany, Daniel, Consuelo Allué y María Sanz Ferrer (2019). Whatsapp alrededor del aula. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8 (2): 302-328.
Castells, Manuel (2001). ¿Comunidades virtuales o sociedad red? La Galaxia Internet: Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Madrid: Areté.
Chartier, Roger (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Buenos Aires: Gedisa.
Chartier, Anne Marie (2004). Enseñar a leer y escribir: una aproximación histórica. México: Fondo de Cultura Económica.
Chaverra-Fernández, Dora (2011). Las habilidades metacognitivas en la producción de textos digitales. Una experiencia de aula en la educación básica primaria. Mede¬llín: Universidad de Antioquia.
Chaverra-Fernández, Dora (2012). Las habilidades metacognitivas en la escritura digital. Revista Lasallista de Investigación, 8 (2), 104-111.
Ching, Kory (2018). Tools Matter: Mediated Writing Activity in Alternative Digital Environments. Written Communication, 35(3), 344-375.
Choy, Sheung On y Kwok Chi Ng (2007) Implementing wiki software for supplementing online learning. Australasian Journal of Educational Technology, 23, 209–226.
Chu, Samuel, Catherine Capio, Jan van Aalst y Eddie Cheng (2017) Evaluating the use of a social media tool for collaborative group writing of secondary school students in Hong Kong, Computers & Education.
Cliff Hodges, Gabrielle (2002). Learning through collaborative writing. Literacy, 36(1), 4-10.
Cope, Bill y Mary Kalantzis (2009). “Multiliteracies”: New literacies, new learning. Pedagogies: An international journal, 4(3), 164-195.
Cordón García, Jose y Olivia Jarvio Fernández (2015). ¿Se está transformando la lectura y la escritura en la era digital? Revista Interamericana de Bibliotecología, 38 (2), 137-145.
Crystal, David (2006). Language and the Internet. 2nd ed. Cambridge: Cambridge United Press.
Dahlström, Helene (2019). Digital writing tools from the student perspective. Education and Information Technologies, 24(2), 1563-1581.
Davoli, Paolo, Matteo Monari y Kerstin Severinson Eklundh (2009). Peer activities on Web-learning platforms—Impact on collaborative writing and usability issues. Education and Information Technologies, 14(3), 229-254.
De Luca, Natalia y Lucía Godoy (2018). Más que palabras: análisis del discurso multimodal. En Marafioti, Roberto y Juan Eduardo Bonnin. Voces en Conflicto. Enunciación y teoría de la argumentación en la audiencia por la ley de medios. Moreno: Universidad Nacional de Moreno Editora.
Delgado Benito, Vanesa y Raquel Casado Muñoz (2012). Google Docs: una experiencia de trabajo colaborativo en la Universidad. Enseñanza & Teaching, 30, 1, 159-180.
DeVoss, Dànielle Nicole, Elyse Eidman-Aadahl y Troy Hicks (2010). Because digital writing matters: Improving student writing in online and multimedia environments. San Francisco: John Wiley & Sons.
Díaz-Noci, Javier. (2001). La escritura digital: hipertexto y construcción del discurso informativo en el periodismo electrónico. Bilbao: Universidad del País Vasco- Servicio Editorial.
Dooly, Melinda (2011). Divergent perceptions of tellecollaborative language learning tasks: Task-as-workplan vs. task-as-process. Language Learning & Technology, 15 (2) pp. 69–91.
Dooly, M., y Robert Sadler (2013). Filling in the gaps: Linking theory and practice through telecollaboration in teacher education. ReCALL, 25(1), 4-29.
Dussel, Ines y Miriam Southwell (2007). Lenguajes en plural. Revista El Monitor de la educación, 13, 25-32.
Erkens, Gijsbert, Jos Jaspers, Maaike Prangsma y Gellof Kanselaar (2005). Coordination processes in computer supported collaborative writing. Computers in Human Behavior, 21(3), 463-486.
Fernández Dobao, Ana. (2014). Attention to form in collaborative writing tasks: Comparing pair and small group interaction. Canadian Modern Language Review, 70(2), 158-187.
Ferrari, Laura y Lorena Bassa, L. (2017). Escritura colaborativa y actividad metalingüística. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura, 4 (8), 121-142.
Ferreiro, Emilia (2006). Nuevas Tecnologías y Escritura. Revista Docencia del Colegio de Profesores de Chile, nº 30, 46-53.
Ferreiro, Emilia (2011). Alfabetización digital: ¿de qué estamos hablando? Educação e Pesquisa, 37(2), 423-438.
Gargiulo, Sandra (2009). Proyecto wiki: la escritura colaborativa digital en adultos que estudian inglés como lengua extranjera. Puertas Abiertas, (5). Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4354/pr.4354.pdf
Gee, James Paul (2005). The new literacy studies: From 'socially situated' to the work. Situated literacies: Reading and writing in context, 2, 177-194.
Gee, James Paul (2015). Literacy and education. Londres/New York: Routledge.
Giammatteo, Mabel e Hilda Albano (2012). La palabra en la red: características lingüísticas de la comunicación en Internet. En
Giammatteo, Mabel e Hilda Albano (coord.). El léxico. De la vida cotidiana a la comunicación cibernética. Buenos Aires: Editorial Biblos.
Godoy, Lucía (2019). Posicionamientos enunciativos en la escritura digital y colaborativa en entornos educativos. Traslaciones. Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura. Vol. 6, N° 12. pp. 212-232. Editorial Facultad de Educación. UNCuyo. Mendoza. Disponible en http://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones
Godoy, Lucía (2020a). Estudiantes frente a sus textos: Dimensiones discutidas y revisadas en La escritura digital y colaborativa. Revista ExLibris, 9, pp- 257-278. Disponible en http://revistas.filo.uba.ar/index.php/exlibris/article/view/3351/2247
Godoy, Lucía (2020b). Los códigos escritos en los entornos digitales: usos estratégicos de estudiantes de nivel secundario y superior. Lingüística y Literatura, Vol. 41, número 77, pp: 295-320. Disponible en https://revistas.udea.edu.co/index.php/lyl/article/view/udea.lyl.n77a14
Godoy, Lucía (en prensa). Resolver los desacuerdos: un estudio de casos múltiples sobre la interacción durante la escritura digital y colaborativa. Revista Onomázein, 53.
Gutiérrez, Xavier (2008). What does metalinguistic activity in learners' interaction during a collaborative L2 writing task look like? The Modern Language Journal, 92(4), 519-537.
Haas, Christine. (1999). On the relationship between old and new technologies. Computers and Composition, 16(2), 209-228.
Herrick, Dan (2009). Google This! Using Google Apps for Collaboration and Productivity. ACM SIGUCCS Fall Conference, St Louis, MO; 11-14 October. Recuperado el 03/2/2013 de http://dl.acm.org/citation.cfm?id=1629513&dl=ACM&coll=DL&CFID=975937867&CFTOKEN=30293439
Hirvela, Alan (1999). Collaborative writing instruction and communities of readers and writers. TESOL journal, 8(2), 7-12.
Horning, Alice (2012). Reading, Writing, and Digitizing: Understanding Literacy in the Electronic Age. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing.
Hynninen, Niina (2018). Impact of digital tools on the research writing process: A case study of collaborative writing in computer science. Discourse, Context & Media, 24, 16-23.
Janssen, Jeroen, Erkens, Gijsbert, Kirschner, Paul y Gellof, Kanselaar (2012) Task-related and social regulation during online collaborative learning. Metacognition and Learning, 7(1), 25-43.
Jenkins, Henry (2008). Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios. Barcelona: Paidós.
Jewitt, Carey (2009). Introduction. En Jewitt, Carey (ed) (2009). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. Londres/ New York: Routledge.
Jewitt, Carey (2013). Learning and communication in digital multimodal landscapes. London: Institute of Education Press.
Jewitt, Carey y Gunther Kress (2003). Multimodal Literacy. Nueva York: Peter Lang.
Kalantzis, Mary y Bill Cope (2012). Literacies. Nueva York: Cambridge University Press.
Kervin, Lissa y Jessica Mantei (2016). Digital writing practices: a close look at one grade three author. Literacy, 50(3), 133-140.
Kessler, Greg (2009). Student-initiated attention to form in wiki-based collaborative writing. Language Learning & Technology, 13 (1), 79-95.
Kessler, Greg y Dawn Bikowski (2010) Developing collaborative autonomous learning abilities in computer mediated language learning: attention to meaning among students in wiki space. Computer Assisted Language Learning, 23:1, 41-58.
Kessler, Greg, Dawn Bikowski y Jordan Boggs (2012). Collaborative writing among second language learners in academic web-based projects. Language Learning & Technology, 16 (1), 91-109.
Keys, Carolyn (1994). The development of scientific reasoning skills in conjunction with collaborative writing assignments: An interpretive study of six ninth‐grade students. Journal of Research in Science Teaching, 31(9), 1003-1022.
Kress, Gunther (2005). El alfabetismo en la era de los nuevos medios de comunicación. Granada: Ediciones El Aljibe- Enseñanza Abierta de Andalucía.
Kress, Gunther (2009). Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Londres: Routledge.
Landow, George (2006). Hipertexto 3.0: la teoría crítica y los nuevos medios en una época de globalización. Barcelona: Paidós [Edición en español 2009].
Lankshear, Colin, Ileana Snyder, y Bill Green. (2000). Teachers and Technoliteracy: Managing Literacy. Technology and Learning in Schools. Londres: Allen & Unwin.
Lankshear, Colin y Michelle Knobel (2006). New Literacies: Everyday Practices and Classroom Learning (2nd edn.) Berkshire: McGraw-Hill Education.
Lankshear, Colin y Michelle Knobel (2011). New literacies. Berkshire: McGraw-Hill Education.
Lemke, Jay (2005). Multimedia genres and traversals. Folia Linguistica, 39(1-2), 45-56. DOI: 10.1515/flin.2005.39.1-2.45
Levis, Diego (2006). “Hablar” con el Teclado. El habla escrita del chat (y de otros mensajes escritos con computadoras y celulares). En: Revista Razón y Palabra, 53. http://www.razoNYpalabra.org.mx/anteriores/n54/dlevis.html (Última consulta: 19/10/20).
López Gil, Karen y Carmen Pedraza (2016). Características de la escritura colaborativa en línea de textos multimodales en un curso virtual. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, núm. 37 (desembre).
Lowry, Paul, Aaron Curtis y Michelle René Lowry (2004). Building a taxonomy and nomenclature of collaborative writing to improve interdisciplinary research and practice. The Journal of Business Communication, 41(1), 66-99.
Magadán, Cecilia (2013). Integración de la Tecnología Educativa en el Aula. Enseñar LENGUA y LITERATURA con las TIC. Buenos Aires: Cengage Learning Argentina.
Magadán, Cecilia (2018a). Clase 6: Los contenidos y las prácticas: la enseñanza de la escritura. Didáctica de Lengua y Literatura. Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación.
Márquez, Alejandra. (2017). La escritura en contextos electrónicos: Reflexiones y experiencias en torno a un proceso de producción. Traslaciones. Revista latinoamericana de Lectura y Escritura, 4(8), 143-162.
Martínez-Rodrigo, Estela y Ana González-Fernández (2010). La comunicación digital nuevas formas de lectura-escritura. Revista Quaderns Digitals, 63, 1-18.
Mauri, Teresa, Rosa Colomina, Marc Clarà y Anna Ginesta. (2011). Ayudas al aprendizaje en tareas de escritura colaborativa con Moodle. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(3), 1103-1128.
Mauri, Teresa, Anna Ginesta y María José Rochera(2014): The use of feedback systems to improve collaborative text writing: a proposal for the higher education context, Innovations in Education and Teaching International.
Merchant, Guy (2007). Writing the future in the digital age. Literacy, 41(3), 118–128.
Montenegro, Marisela y Joan Pujol (2009). Evaluación de la wiki como herramienta de trabajo colaborativo en la docencia universitaria. Revista de Docencia Universitaria. Número monográfico X.
Moulthrop, Suart (1994). Rhizome and Resistance: Hypertext and the Dreams of a New Culture. En Landow, Guy (ed.). Hyper / Text / Theory. Baltimore/ Londres: Johns Hopkins University Press.
New London Group. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. En Harvard educational review, 66(1), 60-93.
Nkateng, Unity (2018). Collaborative academic writing. Lonaka Journal of Learning and Teaching, 9 (1), 165-171.
Nordmark, Marie (2017). Writing Roles: A Model for Understanding Students’ Digital Writing and the Positions That They Adopt as Writers. Computers and Composition, 46, 56-71.
Nykopp, Minna, Miika Marttunen y Gijsbert Erkens (2019). Coordinating collaborative writing in an online environment. Journal of Computing in Higher Education, 31(3), 536-556.
Olinger, Andrea (2011). Constructing identities through “discourse”: Stance and interaction in collaborative college writing. Linguistics and Education, 22(3), 273-286.
Orta González, María Dolores, María González de Gatti y Cristian
Cardozo (2018). Lectura y escritura aumentadas: Google drive como ambiente propicio para la escritura colaborativa y democrática en la universidad. Tercer Congreso de la Asociación Argentina de Humanidades Digitales. La Cultura de los Datos. Asociación Argentina de Humanidades Digitales, Rosario. 417-429.
Papacharissi, Zizi. (Ed.). (2010). A networked self: Identity, community, and culture on social network sites. NY: Routledge.
Passig, David y Gali Schwartz (2007). Collaborative writing: Online versus frontal. International Journal on E-Learning, 6(3), 395-412.
Pérez Fernández, Francisco (2006). Usos educativos de wikis. Escuela abierta: revista de Investigación Educativa, (9), 127-144.
Posner, Ilona y Beacker, Ronald (1992). How People Write Together. Proceedings 25th Hawaii International Conference on System Sciences, Vol IV, 127-138.
Reviglio, María Cecilia (2009). La tecnología de la escritura: Del punzón al teclado, del papiro al blog. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, (106), 68-71.
Rodríguez, Armando, Dora Elia Valdes Lozano, Ana Lorena Sánchez
Aradillas y Emilio (2011). Uso de Google Docs como herramienta de construcción colaborativa tomando en cuenta los estilos de aprendizaje. Journal of Learning Styles, 4(8).
Sadler, Robert y Dooly, Melinda (2016). Twelve years of telecollaboration: what we have learnt. ELT Journal, 70(4), 401-413.
Scolari, Carlos (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Buenos Aires: Editorial Gedisa.
Scolari, Carlos (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Barcelona, España: Proyecto H2020 Transmedia Literacy.
Shafie, Latisha y Rozilawati Mahadi (2019) Instagram as a Digital Tool to Enhance Students’ Writing Skills. Journal of Communication in Scientific Inquiry, Volume 1, No. 1, 35-42.
Sharples, Marc (1999). How we write. Writing as creative design. Londres/Nueva York: Routledge.
Storch, Noemi (2005). Collaborative writing: Product, process, and students’ reflections. Journal of second language writing, 14(3), 153-173.
Strobl, Carola, Emilie Ailhaud, Kalliopi Benetos, Ann Devitt, Otto Kruse, Antje Proske y Christian Rapp (2019) Digital support for academic writing: A review of technologies and pedagogies, Computers & Education, DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.12.005
Suwantarathip, Ornprapat y Saovapa Wichadee (2014). The Effects of Collaborative Writing Activity Using Google Docs on Students' Writing Abilities. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 13(2), 148-156.
Tabachnik, Silvia (2012). Lenguaje y juegos de escritura en la red: una incursión por las comunidades virtuales. México: Universidad Autónoma Metropolitana.
Talib, Tarmizi y Yin Ling Cheung (2017). Collaborative writing in classroom instruction: A synthesis of recent research. The English Teacher, (2), 15.
Tan, Joo y Marc Jones (2008). An Evaluation of Tools Supporting Enhanced Student Collaboration. Frontiers in Education Conference. 38th Annual. DOI:10.1109/FIE.2008.4720318. Disponible en: semanticscholar.org/paper/An-evaluation-of-tools-supporting-enhanced-student-Tan-Jones/3ce714914e1fe217989601690b344751040e30a1 (Última consulta: 19/10/20)
Uribe Zapata, Alejandro, Doris Adriana Ramírez Salazar y Octavio Henao Álvarez (2017). Exploración de un ejercicio de escritura colaborativa en línea de un grupo de estudiantes de básica primaria. Revista Lasallista de Investigación, 14(1), 29-41.
Valente, Elena (2016). El empleo de TIC en la escritura conjunta en el ámbito académico. Exlibris, (5), 248-250.
Yarrow, Fiona y Keith Topping (2001). Collaborative writing: The effects of metacognitive prompting and structured peer interaction. British journal of educational psychology, 71(2), 261-282.
Yeh, Hui-Chin (2014). Exploring how collaborative dialogues facilitate synchronous collaborative writing. Language Learning & Technology, 18(1), 23-37.
Yim, Soobin, Dakuo Wang, Judith Olson, Viet Vu y Mark Warschauer (2017). Synchronous writing in the classroom: Undergraduates’ collaborative practices and their impact on text quality, quantity, and style. In Proceedings of the Conference on Computer Supported Cooperative Work, CSCW’17, Vol. 10, 468-479.
Yus, Francisco (2001). Ciberpragmática. Barcelona: Ariel.
Yus, Francisco (2010). Ciberpragmática 2.0. Nuevos usos del lenguaje en Internet. Barcelona: Ariel.
Zhou, Wenyi, Elizabeth Simpson y Denise Pinette Domizi (2012). Google Docs in an Out-of-Class Collaborative Writing Activity. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 24(3), 359-375.