“Une révolution photographique” : Victor Hugo's projections during exile
Keywords:
Victor Hugo, Photography, Exile, Figure of the authorAbstract
From his exile in Jersey and Guernesey between 1852 and 1870, Victor Hugo sought to be present at the center of French society. Photography appears appeared as a means of ensuring that his figure and his work are were not forgotten and that they continued to exert an influence in the public sphere. It is a family project: the photographs were taken by his sons, François-Victor and Charles Hugo, and Auguste Vacquerie, brother of the husband of Leópoldine Hugo, Hugo's daughter. Unlike his contemporaries, the writer recognized the mediatic power of photography and wished to construct his authorial figure on the basis of photographic images. In the 19th century, photography was not conceived as a product of artistic subjectivity and it was thought that the imagination of photographers was not involved in the process, or it was (agregué estas palabras, que no están en el original porque me parece que si no, no se entiende) only to a limited extent. Despite the technical limitations of the process, in correspondence with his publisher, Pierre-Jules Hetzel, Hugo expressed his desire to use photography instead of lithography and sensed the revolutionary potential of the camera. This paper seeks intends to explore the discussions between Hugo and Hetzel on the role of photography in the construction of the figure and work of the writer.
Downloads
References
Bertrand, M. (1993). La photo sur la cheminée. Naissance d’un culture moderne. Paris: Métailié.
Barthes, R. (2011). La cámara lúcida. Traducción de Joaquim Sala-Sanahuja. Buenos Aires: Paidós.
Brunet, F. (2012). La naissance de l’idée de photographie. París: Presses Universitaires de France.
Christ, Y. (1965). L'Age d’or de la photographie. París: Vincent, Fréal & Cie.
Cortés-Rocca, P. (2011). El tiempo de la máquina. Buenos Aires: Colihue.
De Nerval, G. (1984-1993). OEuvres complètes. Edición de Jean Guillaume y Claude Pichois. París: Gallimard.
Diaz, J.-L. (2007). L’Écrivain imaginaire. Scénographies auctoriales à l’époque romantique. París: Champion.
Dubois, P. (2008). El acto fotográfico. Traducción de Víctor Goldstein. Buenos Aires: La Marca.
Frizot, M. (1987). Du bon usage de la photographie. Une anthologie de textes. París: Centre National de la Photographie / Nathan.
Frizot, M. (1989). Histoire de voir. París: Centre National de la Photographie.
Gervais, T. & Gaëlle M. (2008). La photographie. París: Larousse.
Hugo, V. (1875). Actes et paroles, Pendant l’exil. París: Maison Quantin. Tomo III.
-----------(1907). OEuvres complètes. París: Imprimerie Nationale. Tomo I.
-----------(1969). OEuvres complètes. París: Club français du livre. Tomo VII.
Hugo, V. & Hetzel, P.-J. (1979). Correspondance. Edición de Sheila Gaudon. París: Klincksieck. Tomo I.
Kracauer, S. (1992). History: The Last Things Before the Last. Princeton: Markus Wiener Publishers.
Morse, S. (1839). Lettre adressée à sa famille. En Frizot, M. & Ducros F. (Eds.), (1987), Du bon usage de la photographie (15-18). París: Centre National de la Photographie.
Nancy, J.-L., y Ferrari F. (2005). L´iconographie de l´auteur. París: Galilée.
Premat, J. (2006). “El autor: orientación teórica y bibliográfica”. Cuadernos LIRICO, 1. http://lirico.revues.org/824.
Régnier, M.-C. (2017). Hauteville House : une “scène” photogénique pour l’exil. Mises en scène de soi, mises en scène du chez soi. En Martens, D. & Montier J.-P. & Reverseau A. (Eds.), L’écrivain vu par la photographie (51-57). París: Presses Universitaires de Rennes.
Rouillé, A. (2005). La photographie. Entre document et art contemporain. París: Gallimard.
Savy, N. (1998). Victus, sed Victor. 1852-1862. En Heilbrun F. & Molinari D. (Eds.), En collaboration avec le soleil. Victor Hugo photographies de l’exil (16-38). París: Réunion des musées nationaux.
Sontag, S. (2006). Sobre la fotografía. Traducción de Carlos Gardini. México: Alfaguara.
Thélot, J. (2002). Les inventions littéraires de la photographie. París: Presses Universitaires de France.
Yacavone, K. (2017) “Une corde de plus à l’arc de tout le monde”: l’usage de la photographie chez Balzac et Hugo. En Martens, D. & Montier J.-P. & Reverseau A. (Eds.), L’écrivain vu par la photographie (51-57). París: Presses Universitaires de Rennes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista de Lengua y LiteraturaLa aceptación de colaboraciones por parte de la revista implica la cesión no exclusiva de los derechos patrimoniales de los autores a favor del editor, quien permite la reutilización bajo Licencia Atribución-NoComercial-SinDerivadas 2.5 Argentina (CC BY-NC-ND 2.5 AR)
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
SinDerivadas — Si remezcla, transforma o crea a partir
El simple hecho de cambiar el formato nunca genera una obra derivada, no podrá distribuir el material modificado.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.