Popular and alternative communication, digital capitalism and post-truth
Keywords:
Popular communication, Digital capitalism, Post-truth; Latin American researchAbstract
The current context of digital capitalism leads us to the analysis of numerous spaces we inhabit, as well as traditions and conceptual journeys from the beginnings of the new Latin American democracies in the 1980s and their later projections; as for example from the conception of posttruth, which, from a discursive space allows us to understand the popular configuration in the current context. Here, we understand popular and alternative communication, which was historically composed for the understanding, deepening and visibility of marginalized sectors of civil society, as currents that are also reinvented and seek to adapt to this new context. From mainly Latin American authors (Alfaro Moreno, 2000; Díaz Bordenave, 1981, 1989; Dussel, 1985; García Canclini, 1983, 1989; Graziano, 1980; Kaplún, 2002; Mata, 2006; Pasquali, 1996), we aim not only to expose the context of Latin America from digital capitalism with its variant of post-truth, but also to situate ourselves in a popular and alternative space that historically sought to empower these marginalized sectors not from comparison, but from the positivity of their own discourses and local practices. Although the popular and alternative perspective are constrained by a hegemonic structure, we can see that it does not prevent the development of communication alternatives that we seek to show. We refer with communicational alternatives to certain experiences that have strategies for structural social change and/or that are not framed in transnational power structures (Simpson Grimberg, 1986).
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Nota del Copyright
Los trabajos presentados en Revista Pilquen, Sección Ciencias Sociales deben ser originales e inéditos y no estar postulados simultáneamente en otras revistas. El envío de todo tipo de colaboración implica la aceptación de las normas editoriales de la revista y la autorización al Comité Editorial para que difunda los trabajos tanto en la revista como en las bases de datos o sistemas de indización en donde se alojan los contenidos de Pilquen.
Las y los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
1) Las autoras y los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons "Atribución -No Comercial CC BY-NC-SA”, mediante la cual ser permite copiar, reproducir, distribuir, comunicar públicamente la obra y generar obras derivadas, siempre y cuando se cite y reconozca al autor original. No se permite, sin embargo, utilizar la obra ni sus posibles obras derivadas con fines comerciales.
2) Las y los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
3) Las y los autores no recibirán compensación monetaria de Pilquen por el uso del material contenido en el artículo; así como tampoco asumirán ningún costo de publicación de los mismos.