From readers to “influencers”. Booktubers, bookstagrammers and booktokers and the circulation of literature in social networks in Argentina

Authors

  • Victoria Saez Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad de Buenos Aires - Instituto de Investigaciones Gino Germani

Keywords:

Reading, Social networks, Influencers, Literature

Abstract

Advances in digital technologies have generated changes in the circulation, reception and production of literature. In the last decade, readers who recommend books on different social networks have multiplied. They generate audiences that follow them, positioning themselves in the role of “influencers” and establishing links with publishers. Taking the focus of communication studies on the circulation and the formation of media collectives, this paper aims to investigate the ways of reading on digital platforms, focusing on the experiences of these actors, their reading practices, their relationship with the publishing industry and the incidence of media platforms. From a qualitative approach based mainly on in-depth interviews, we reconstruct the trajectories of five readers who live in the Buenos Aires Metropolitan Area and use YouTube, Instagram and TikTok to generate content about books. It is concluded that the logics of the different digital networks affect the reading practices, placing the subjects in a complex plot composed of multiple tensions between content creation, professionalization, the demands of accumulate followers, competition and the commercialization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarello, Francisco; Arri, Francisco; García Luna, Ana. Entre libros y pantallas: los booktubers como mediadores culturales. Buenos Aires: Universidad Nacional del Salvador. 2020.

Alonso, Luis Enrique. “Sujeto y discurso: el lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa”. Delgado, J. M. y Gutiérrez, J.: Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Fundamentos. 1995.

Ardèvol, Elisenda y Márquez, Israel. “El youtuber como celebridad mediática: entre la autenticidad y el mercado”. Rizoma. V. 5. No 2. 2017. pp. 72–87, en https://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma/article/view/11288

Ardèvol, Elisenda; Bertrán, Marta; Callén, Blanca y Pérez, Carmen. “Etnografía virtualizada: la observación participante y la entrevista semiestructurada en línea” en Anthena Digital, Nº 3. 2003. pp. 72-92.

Bauman, Zygmunt. Vida de consumo. Bs. As: FCE. 2007.

Bourdieu, Pierre. “La ilusión biográfica”. Razones prácticas, sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama. 1997.

Burgess, Jean, Green, Josgua, Rabane, Gala. “Agency and Controversy in the YouTube Community”. En Friese, Heidrun et al (eds.) Handbuch Soziale Praktiken und Digitale Alltagswelten. 2020. pp. 105-116.

Carlón, Mario. Circulación del sentido y construcción de colectivos en una sociedad hipermediatizada. San Luis: Nueva Editorial Universitaria. 2020.

García Canclini, Néstor. “Nuevos modelos creativos desarrollados por jóvenes”. Revista Observatorio cultural. No 19. 2012.

García Canclini, Néstor (Comp.) Hacia una antropología de los lectores. México DF: Paidós. 2015.

Hennion, Antoine. “De una sociología de la mediación a una pragmática de las vinculaciones. Retrospectiva de un recorrido sociológico dentro del CSI”. Cuestiones de Sociología. No 16. 2017, en https://www.cuestionessociologia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/CSe032

Hennion, Antoine. “Melómanos: el gusto como performance”. Benzecry, Claudio. (Comp.). Hacia una nueva sociología cultural. Bernal: Universidad Nacional de Quilmes. 2012.

Hernández, Jose; Sánchez, Patricia; Rovira-Collado, José. “New transmedia ecosystems for the promotion of reading in the era of booktubers”. Investigaciones Sobre Lectura, (15), 2021. pp. 23-45.

Jeffman, Tauna. “Booktubers: Performances e conversações em torno do livro e da leitura na comunidade booktube”. São Leopoldo: Programa de Pós-Graduação em Ciência da Comunicação [Tesis de Doctorado]. 2017.

Jenkins, Henry. Convergence culture: la cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 2008.

Jenkins, Henry. Piratas de textos. Fans, cultura participativa y televisión. Madrid: Paidós. 2010.

Latour, Bruno. Reensamblar lo social: una introducción a la teoría del actor-red. Buenos Aires: Manantial. 2008.

Lluch, Gemma. “Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura” en Cruces, Francisco (Dir.) ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Madrid: Ariel. 2017.

Paladines Paredes, Lenin & Margallo, Ana María. “Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles”. Ocnos, 19 (1), 55-67. 2020.

Rego, Sandra. y Romero, Luis. “Representación discursiva y lenguaje de los youtubers españoles: estudio de caso de los gamers más populares”. Index Comunicación. Vol 1 No 6. 2016. pp. 197-224 en https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/271

Rubinich, Lucas. “¿La cultura del capital financiero puede incluir a la democracia?”. 7 ensayos. No 1. 2020. pp. 40-66, en https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/7ensayos/article/view/6049

Saferstein, Ezequiel. “Entrenarse para vender libros. Condiciones para el desarrollo del sentido práctico de los editores de los grandes grupos en Argentina”. Revista Colombiana de Ciencias Sociales Vol. 1 No 9, 2018. pp. 100-125 en http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/2380

Scolari, Carlos. “Prólogo” en Cultura Transmedia. Barcelona: Gedisa. 2015.

Tomasena, José Miguel. “¿Quiénes son los booktubers? Características de los video-blogueros literarios en lengua española”. Ocnos, 20 (2), 43-55. 2021. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.2.2466

Tomasena, José Miguel. “Libros y pantallas: la popularidad de los booktubers”. En Lectoescritura digital. Madrid: Ministerio de educación y formación profesional. Centro Nacional de Innovación e Investigación Educativa. 2019.

Van Dijck, José. La cultura de la conectividad. Buenos Aires: Siglo XXI. 2016.

Verón, Eliseo. La semiosis social 2. Ideas, momentos, interpretantes. Buenos Aires: Gedisa. 2013.

Verón, Eliseo. “Esquema para el análisis de la mediatización”. Diálogos, n° 48. 1997. pp. 9-16.

Vigna, Diego. La década posteada. Blogs de escritores argentinos (2002-2012). Córdoba: CEA-Alción. 2014.

Vigna, Diego. Coppari, Lucía. “Nuevos actores en el ecosistema del libro: bookstagrammers argentinas y la recomendación digital de literatura contemporánea”. Austral Comunicación Vol. 9. No. 2. 2020, en https://ojs.austral.edu.ar/index.php/australcomunicacion/article/view/386

Published

2022-07-10

How to Cite

Saez, V. . (2022). From readers to “influencers”. Booktubers, bookstagrammers and booktokers and the circulation of literature in social networks in Argentina. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 25(2), 20–46. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/4197

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.