The impact of Social Confinement by COVID-19 on teachers. An approach to your family, economic and work conditions

Authors

  • Cristián David Expósito Centro de Investigaciones Cuyo “Dr. Abelardo Pithod” - Universidad Nacional de Cuyo; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.
  • Roxana Graciela Marsollier Universidad Nacional de Cuyo; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas.

Keywords:

Covid-19, Social confinement, Education, Teacher, Social Values.

Abstract

The purpose of this research is to inquire about the family, economic and work conditions that affect the teaching work in the face of the situation of preventive and compulsory social isolation that prevails in the Argentine territory since March 20, 2020. We worked with a sample intentional made up of 777 participants, mostly teachers or managers, belonging to institutions of different educational levels in the Province of Mendoza, Argentina. The methodological design is quantitative, descriptive / correlational type; cross section. Among the results obtained, we can highlight the difficulties that occurred in the family nucleus and in the teacher's own emotional life, as a consequence of the transfer of work to the home in an anomalous situation of confinement. It is also described in detail which are and how the different environments of the house where the teacher carries out his pedagogical activity are conditioned; in relation to factors related to family life and the economic impact generated by isolation within their family group, among other minor analyzes. The findings invite further study of the consequences of the situation of social isolation in the educational system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amuchástegui, Griselda; del Valle, María Isabel y Renna, Henry. Reconstruir sin ladrillos: guías de apoyo para el sector educativo en contextos de emergencia. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO. 2017. http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/MINEDU/5592

Amuchástegui, Griselda; del Valle, María Isabel y Renna, Henry. “Guía "Educación en emergencias en la E2030"”. Perfiles Educativos. 2020, 42.168: 176-185. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59841

Cifre, Eva; Salanova, Marisa y Ventura, Mercedes. "Demandas y recursos del ambiente de trabajo". Salanova, Marisa (Dir.). Psicología de la Salud Ocupacional. Madrid: Síntesis. 2009: 97-122.

Decreto DNU 297. “Aislamiento Social Preventivo y Obligatorio”. Argentina: Boletín Nacional. 20 de marzo de 2020.

Expósito, Cristián y Roxana Marsollier. “Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina.” Educación y Humanismo 22.39 (2020). https://doi.org/10.17081/eduhum.22.39.4214

Feito Alonso, Rafael. "Este es el fin de la escuela tal y como la conocemos. Unas reflexiones en tiempo de confinamiento". Revista de Sociología de la Educación-RASE. 2020, 13.2: 156-163. http://dx.doi.org/10.7203/RASE.13.2.17130

Gentilin, Mariano. "Pasado, presente y futuro del Teletrabajo. Reflexiones teóricas sobre un concepto de 50 años". Researchgate (Working Paper Version). 2020. DOI: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.21529.36963

González-Zamar, Mariana Daniela y Abad-Segura, Emilio. "Diseño del espacio educativo universitario y su impacto en el proceso académico: análisis de tendencias". Revista de Estilos de Aprendizaje. 2020, 13.25: 1-13. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/article/view/1512

López Núñez, María Inmaculada. "Riesgos psicosociales emergentes: el conflicto trabajo-familia". Correa Carrasco, Manuel. y Quintero Lima, María Gema. (Coord). Los nuevos retos del trabajo decente: la salud mental y los riesgos psicosociales. España: Universidad Carlos III. 2020, 127-142. https://e-archivo.uc3m.es/handle/10016/29762.

Loterstein-Botero, Daniela. "Ciudad academia: hacia el diseño de escenarios urbanos y arquitectónicos como componentes de los nuevos ambientes de aprendizaje ciudad Bolívar, Bogotá DC". Daya. Diseño, Arte y Arquitectura. 2018, 4: 11-36. DOI: https://doi.org/10.33324/daya.v0i4.134

Peñalva Vélez, Alicia, José Javier López-Goñi y Jesús Barrientos González. "Habilidades emocionales y profesionalización docente para la educación inclusiva en la sociedad en red". Contextos Educativos. Revista de Educación. 2017, 20: 201-215. DOI: https://doi.org/10.18172/con.3011

Sánchez Asín, Antonio, Boix Peinado, Josep Lluís y Jurado de los Santos, Pedro. "La sociedad del conocimiento y las TIC: una inmejorable oportunidad para el cambio docente". Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. 2009, 34: 179-204. https://www.redalyc.org/pdf/368/36812036013.pdf

Sánchez Mendiola, Melchor, et al. "Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM". Revista Digital Universitaria, Ahead of print. 2020, 21.3. DOI: https://doi.org/10.22201/codeic.16076079e.2020.v21n3.a12

Spencer Silva, Carlos Javier, et al. "Entorno laboral saludable en las instituciones educativas y riesgos psicosociales del personal docente". Killkana sociales: Revista de Investigación Científica. 2018, 2.4: 121-126. DOI: https://doi.org/10.26871/killkana_social.v2i4.371

Tarabini-Castellani, Aina Clemente. "¿Para qué sirve la escuela? Reflexiones sociológicas en tiempos de pandemia global". Revista de Sociología de la Educación-RASE. 2020, 13.2: 145-155. DOI: https://doi.org/10.7203/RASE.13.2.17135

Uribe, Sandra Liliana, et al. "Prevención de los peligros y promoción de entornos saludables en el teletrabajo desde la perspectiva de la salud pública". Aibi revista de investigación, administración e ingeniería. 2020: 44-52. DOI: https://doi.org/10.15649/2346030X.802

Vera-Villarroel, Pablo. "Psicología y covid-19: un análisis desde los procesos psicológicos básicos". Cuadernos de Neuropsicología/Panamerican Journal of Neuropsychology. 2020, 14.1: 10-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7365555

Published

2021-03-31

How to Cite

Expósito, C. D., & Marsollier, R. G. (2021). The impact of Social Confinement by COVID-19 on teachers. An approach to your family, economic and work conditions. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 24(1), 1–17. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/3095