The railway and the first Peronism. Theoretical reflections on the concepts of political identification and populist institutionality

Authors

  • Joaquin A. Aldao Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas; Universidad Nacional de Mar del Plata.

Keywords:

Populism, Peronism, Institutionality, Syndicalism, Railway.

Abstract

The article analyzes the way in which the railway workers, nucleated in the Railway Union, develop the identification process with the first Peronism. Two theoretical issues are central to the analysis. The first is to define, within the framework of the process of forming a new political identity, how to articulate a sedimented identity (railway identity) and institutionally mediated, with the nascent Peronism. The second is, after describing the subjective link between the “railway us” and the union institution, to develop and analyze the specific characteristics of the institutionality that derives from this particular link, at the moment of articulating with the nascent Peronist identity. As a result, a definition of populist institutionality is tested and the hypothesis that this institutionality characterizes the process of institutionalization of political-union relations that is consolidated in this period is elaborated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aboy Carlés, Gerardo. Repensando el populismo. En XXIII Congreso Internacional, Latin American Studies Association, Washington D.C. 2001.

Aboy Carlés, Gerardo. La democratización beligerante del populismo. En X Congreso de la Sociedad Argentina de Análisis Político, Córdoba. 2005.

Aboy Carlés, Gerardo. “Las dos caras de Jano: acerca de la compleja relación entre populismo e instituciones políticas”. Pensamiento Plural, Pelotas: 2010, 07:21-40.

Aldao, Joaquín Alberto. “Construcción y crítica al paradigma clásico de los estudios sobre movimiento obrero y primer peronismo. La emergencia del campo sindical argentino, propuesta de una alternativa interpretativa”. Sudamérica: Revista de Ciencias Sociales: 2015ª, 4:177-196.

Aldao, Joaquín Alberto. Los sindicatos ferroviarios y su influencia en la construcción de una identidad colectiva. En Damín, N. J. y Aldao, J. A. (comp.) Sociología, historia y memoria. Los Pueblos Ferroviarios. La Plata, Archivo Histórico de la Provincia de Buenos Aires. Pp. 23-56. ISBN 978-987-33-7318-3. 2015b.

Aldao, Joaquín Alberto. El ejército civil de los trabajadores. Los ferroviarios y el peronismo, esbozo de una alternativa interpretativa. En Regolo, S., Anuario INIHEP. CABA: Ministerio de Cultura de la Nación. Pp: 51-68. ISBN: 978-987-4012-26-5. 2016.

Aldao, Joaquín Alberto. Entre la identidad ferroviaria y el peronismo. Transformaciones ideológico-simbólicas en el mundo sindical ferroviario durante los años del primer peronismo (1943-1955) Tesis Doctoral Universidad Nacional de Quilmes. 2017.

Aldao, Joaquín Alberto y Damin, Nicolás. Identidad y memoria en las comunidades ferroviarias del Corredor Central: El mito movilizador del regreso del tren. En Panaia, Marta (Comp.) Mercosur, la integración regional en tensión. Mercados de Trabajo y fracturas en el corredor central, Buenos Aires, Ed. La Colmena. Pp.231-250. 2014.

Bajtín, Mijaíl. Las fronteras del discurso: el problema de los géneros discusivos: el hablante en la novela. Buenos Aires: Las Cuarenta. 2011.

Barros, Sebastián. Espectralidad e inestabilidad institucional. Acerca de la ruptura populista. VIIº Congreso Nacional de Ciencia Política, Saap, Córdoba. 2005.

Bourdieu, Pierre. Cuestiones de sociología. Madrid: Akal. 2000[1984].

Carrizo, Gabriel. “¿Peronización o identidad política? Algunos comentarios acerca de la adhesión del sindicalismo a Perón en la historiografía argentina”. Revista Electrónica de Fuentes y Archivos, 2(2), Córdoba, Argentina, Centro de Estudios Históricos “Prof. Carlos S. A. Segreti”. 2011.

Damin, Nicolás y Aldao, Joaquín Alberto. Sociología, historia y memoria de los pueblos ferroviarios. La Plata: Instituto Cultural de la Provincia de Buenos Aires. 2015.

Del Campo, Hugo. Sindicalismo y peronismo. Los comienzos de un vínculo perdurable. Bs. As.: Argentina. Siglo XXI, 2005.

Horowitz, Joel. “Los trabajadores ferroviarios en la Argentina (1920-1943)”. Desarrollo Económico, 1985, 99:421-446.

Laclau, Ernesto. “Populismo y transformación del imaginario político en América Latina”. Boletín de Estudios Latinoamericanos y del Caribe, 1987, 42:25-38.

Laclau, Ernesto. Misticismo, retórica y política. México D. F.: Fondo de Cultura Económica. 2002.

Laclau, Ernesto. La razón populista. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. 2005.

Laclau, Ernesto y Mouffe, Chantal. Hegemonía y estrategia socialista. Hacia una radicalización de la democracia. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. 2004 [1987]

Lipset, Seymour. IV: Autoritarismo de la clase obrera. En Lipset, Seymour. El hombre político. Buenos Aires: Eudeba. Pp: 77-111. 1963.

Melo, Julián. Fronteras populistas, Populismo, federalismo y peronismo entre 1943 y 1955. Tesis Doctoral, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Buenos Aires. 2009.

Melo, Julián. “El efecto populista. Territorios nacionales, provincializaciones y lógica populista durante el primer peronismo”. Revista Pilquen, Sección Ciencias Sociales, XIV, 2012, 15:1-13.

Ostiguy, Pierre. “Exceso, representación y fronteras cruzables: “institucionalidad sucia”, o la aporía del populismo en el poder”. POSTData: 2015, 19(2):345-375.

Pereyra, Guillermo. “Límites y posibilidades del discurso populista”. Utopía y praxis latinoamericana: 2012, 17(58):11-26.

Weber, Max. Burocracia y Parlamento. En T. Di Tella y C. Luccini (comp.) Elementos de sociología. Buenos Aires, Biblos. Pp: 195-210. 1996[1917]

Published

2018-04-10

How to Cite

Aldao, J. A. (2018). The railway and the first Peronism. Theoretical reflections on the concepts of political identification and populist institutionality. Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 21(1), 59–71. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/1827