Making a virtue of necessity: Political socialization and family inheritance among fellow students of a school for upper classes (CABA)

Authors

  • Miriam Kriger Centro de Investigaciones Sociales - Unidad Ejecutora; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES)
  • Juan Dukuen Centro de Investigaciones Sociales - Unidad Ejecutora; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET); Instituto de Desarrollo Económico y Social (IDES)

Keywords:

Political dispositions, Fellows students, Social classes, Political socialization, Family inheritance

Abstract

This article presents findings of a research on the formation of political dispositions among students of a school for upper classes in the City of Buenos Aires, from a discipline perspective that converge cultural psychology and bourdeans studies and it deals with the field of research on youth and politics and on education of the upper classes. The purpose of the paper is to analyze the characteristics of the political socialization of fellow’s students, coming from the lower middle classes, in relation to their family and class trajectories, and in comparison with those of their high classmates. We present and analyze fragments of the interviews carried out, seeking to establish the intervention modalities of the family dimension in the specific formation of political dispositions and the transmission of family inheritances in cases of split trajectories.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Buenos Aires: FCE. 1993.

Alighiero Manacorda, Mario. Historia de la Educación 2. Del 1500 a nuestros días. México: Siglo XXI. [1983] 1987.

Berger, Peter y Luckmann, Thomas. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu. 1986.

Bertaux, Daniel y Thompson, Paul (ed.) Between generations. Family models, myths and memories. New Brunswick: Transaction Publishers. 2005.

Bourdieu, Pierre. La distinction. Critique sociale du jugement. Paris: Minuit. 1979.

Bourdieu, Pierre. Le sens pratique. Paris: Minuit. 1980.

Bourdieu, Pierre. La Miseria del mundo. Buenos Aires: FCE. [1993] 2007.

Bourdieu, Pierre. “Un acte desinteresse est-il possible?” en Raisons pratiques. París: Seuil. [1988] 1994: pp. 149-167.

Bourdieu, Pierre. “Stratégies de reproduction et modes de domination”. Actes de la recherche en sciences sociales. 1994, 105: 3-12.

Bourdieu, Pierre. Méditations pascaliennes. Paris: Seuil. [1997] 2003.

Bourdieu, Pierre y Passeron Jean-Claude. La reproduction. Paris: Minuit. 1970.

Bronckart, Jean Paul y Schurmans, Marie-Noelle “Pierre Bourdieu-Jean Piaget: habitus, esquemas y construcción de lo psicológico”. Lahire, Bernard (dir.) El trabajo sociológico de Pierre Bourdieu. Deudas y críticas. Bs As: Siglo XXI. 2005 pp 181-206.

Carretero Mario. Documentos de identidad. Buenos Aires: Paidos. 2007.

Carretero, Mario y Kriger Miriam “¿Forjar patriotas o educar cosmopolitas? El pasado y el presente de la historia escolar en un mundo global” en M. Carretero y J. Voss (eds.) Aprender y enseñar la historia. Buenos Aires: Amorrortu. 2004 pp. 71-98.

Carretero, Mario y Kriger Miriam. “Historical representations and conflicts about indigenous people as national Identities”. Culture and Psychology. 2011, 17 (2): 177-195.

Chaves, Mariana (coord.) Estudios sobre Juventudes en Argentina. Hacia un estado del arte/2007. La Plata: Edulp. 2010.

Dalle, Pablo. “Movilidad social ascendente de familias migrantes de origen de clase popular en el Gran Buenos Aires”. Trabajo y Sociedad. 2013, 21: 373-401.

Derrida, Jacques. La Hospitalidad. Buenos Aires: Ediciones de la Flor. 2006.

Dubet, François y Martucelli, Danilo. En la escuela. Sociología de la Experiencia Escolar. Buenos Aires: Editorial Losada. 1998.

Delval, Juan. Hacia una escuela ciudadana. Madrid: Morata. 2006.

Dukuen, Juan Habitus y dominación. Para una crítica de la teoría de la violencia simbólica en Bourdieu. Tesis Doctoral. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Buenos Aires. 2013a.

Dukuen, Juan. “Otros territorios: una discusión sobre la relación entre cultura y política desde Bourdieu aplicable al estudio de jóvenes escolarizados” en Revista Argentina de Estudios de Juventud. 2013b, 7: 105-125.

Dukuen, Juan. “Indagaciones sobre el vínculo entre política, moral y escolaridad en la perspectiva de Bourdieu” en Revista Folios. 2015, 41, 117-128.

Dukuen, Juan y Kriger Miriam “Solidaridad, esquemas morales y disposiciones políticas en jóvenes de clases altas: hallazgos de una investigación en una escuela del conurbano bonaerense (2014-2015)” Revista Astrolabio. Nueva Época. 2016, 15: 311-339.

Fillieule, Olivier “Travail, famille, politisation” en Sainsaulieu, Ivan y Surdez, Muriel. (eds.) Sens politiques du travail. Paris: Armand Colin. 2012: pp.345-357.

Gómez, Marcelo. El regreso de las clases. Buenos Aires: Biblos. 2014.

Gluz, Nora. La construcción socioeducativa del becario. Buenos Aires: IIPE/UNESCO. 2006.

Guber, Rosana. El salvaje metropolitano. Buenos Aires: Paidós. 2005.

Gutiérrez, Alicia Beatriz y Mansilla, Héctor. “El espacio social y su reproducción: aspectos teórico metodológicos y fuentes secundarias”. XXIX Congreso ALAS. Santiago de Chile. 2013.

Heredia, Mariana. “¿La formación de quién? Reflexiones sobre la teoría de Bourdieu y el estudio de las élites en la Argentina actual” en Ziegler, S. y Gessaghi, V. (comps.) Formación de las élites. Buenos Aires: Manantial-FLACSO. 2012: pp. 27-295.

Hoggart, Richard. La cultura obrera en la sociedad de masas. Buenos Aires: Siglo XXI. [1957] 2013.

Khan, Shamus. Privilege: The Making of an Adolescent Elite at St. Paul’s School. Princeton: Princeton University Press. 2011.

Kriger, Miriam. Jóvenes de escarapelas tomar. Escolaridad, comprensión histórica y formación política en la Argentina contemporánea. La Plata: Edulp. 2010.

Kriger, Miriam. “La invención de la juventud, entre la muerte de las naciones y su resurrección” en Kriger M. (comp.) Juventudes en América Latina: abordajes multidisciplinares sobre identidades, culturas y políticas del siglo XX al siglo XXI. Buenos Aires: CAICYT-CONICET. 2012.

Kriger, Miriam. “Politización juvenil en las naciones contemporáneas. El caso argentino”, Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud: 2014, 12 (2): 583-596.

Kriger, Miriam. “La política y lo político: Del dilema al problema. Análisis de las argumentaciones y propuestas de acción de jóvenes estudiantes de la Ciudad de Buenos Aires” en De Prácticas y Discursos. Cuadernos de Ciencias Sociales. 2015, 4(4): 1-21.

Kriger, Miriam. La tercera invención de la juventud. Dinámicas de la politización juvenil en tiempos de reconstrucción del Estado-Nación (Argentina, 2002-2015) Buenos Aires: GEU. 2016.

Kriger, Miriam y Dukuen, Juan “Clases sociales, capital cultural y participación política en jóvenes escolarizados. Una mirada desde Bourdieu” en Revista Question. 2012, 1 (35): 317-327.

Kriger, Miriam y Dukuen, Juan “La política como deber. Un estudio sobre las disposiciones políticas de estudiantes argentinos de clases altas (Buenos Aires, 2011-2013)” en Persona y Sociedad. 2014, Vol. XXVIII (2): 59-84.

Kriger, Miriam y Dukuen, Juan “¿En el nombre del padre?: Dimensión familiar y disposiciones políticas en jóvenes estudiantes de una escuela de clases altas de la Ciudad de Buenos Aires” en Última Década. 2017[en prensa].

Kriger, Miriam y Said Shirly “Hacer política desde la escuela: Narrativas biográficas de jóvenes militantes estudiantiles en la Argentina del Bicentenario” II Bienal Iberoamericana de Infancias y Juventudes. Manizales: CINDE. 2016.

Krotz, Esteban. “Alteridad y pregunta antropológica” en Alteridades. 1994, 4 (8): 5-11.

Lahire, Bernard. El hombre plural. Barcelona: Belaterra. 2004.

Lipset, Seymour y Bendix, Reinhardt. Movilidad social en la sociedad industrial. Buenos Aires: EUDEBA. 1963.

Méndez, Alicia. El Colegio. La formación de una elite meritocrática en el Nacional Buenos Aires. Buenos Aires: Sudamericana. 2013.

Pasquali, Paul. Passer les frontières sociales. Paris: Fayard. 2014.

Ruiz Silva, Alex y Prada, Manuel. La formación de la subjetividad política. Buenos Aires: Paidós. 2012.

Saraví, Gonzalo. Juventudes fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México DF: CIESAS. 2015.

Tiramonti, Guillermina y Ziegler, Sandra. La educación de las elites. Buenos Aires: Paidós. 2008.

Vommaro, Gabriel y Morressi, Sergio. Hagamos equipo: la construcción de PRO y la renovación de la centroderecha argentina. Los Polvorines: UNGS. 2015.

Vommaro, Pablo. Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina. Buenos Aires: GEU. 2015.

Wertsch, James. La Mente en Acción. Buenos Aires: Aique. 1998.

Wineburg, Sam. “Historical Thinking and Other Unnatural Acts”. Phi Delta Kappan. 1999: 80, 7: 488-9.

Ziegler, Sandra (comp.) 2da Reunión Internacional sobre Formación de las Élites. Buenos Aires: Flacso. 2015.

Ziegler Sandra y Gessaghi Victoria (comp.) Formación de las elites. Buenos Aires: Manantial-Flacso. 2012.

Published

2017-09-27

How to Cite

Kriger, M., & Dukuen, J. (2017). Making a virtue of necessity: Political socialization and family inheritance among fellow students of a school for upper classes (CABA). Revista Pilquen. Sección Ciencias Sociales, 20(3), 67–81. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/Sociales/article/view/1715

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.