Pedagogical proposals of digital historical archives

Main Article Content

Gisela Andrade
Lautaro León

Abstract

In this framework, we have identified a growing interest in the use of historical documents in digital format as part of history teaching practices. Likewise, we observe the progress of a process of digitization of physical archives or the creation of new archives of digital materials, which in this last time has deepened due to the context of the pandemic. For this reason and based on the assumption that the use of historical sources is a “sign of identity” of history as a school discipline, we wonder about the dialogues between digital historical archives and the teaching of the discipline. In this paper we will present the first advances of the research “Pedagogical proposals of museums and virtual archives in the Teaching of History” (UBACyT, FFyL, UBA). We will share, then, the criteria that we use for the construction of the appreciation model and the analysis of the first ten virtual historical archives that we use for the definition of the corpus of our research.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andrade, G., & León, L. (2022). Pedagogical proposals of digital historical archives. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (21), 27–42. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/4369
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS

References

Alberch Fugueras, R. y Cruz Mundet, J. R. (2005). Archívese. Los documentos del poder y el poder de los documentos. Alianza Editorial.

Andrade, G. (2014). Materiales multimediales para la enseñanza de la Historia. En Zamboni, E., Sabino Días, F. y Finocchio, S. (orgs.), PEABIRU. Um caminho, muitas trilhas. Ensino de História e Cultura Contemporãnea. Letras Contemporáneas.

Andrade, G. (2019, del 2 al 5 de octubre). El tratamiento de las fuentes en los materiales escolares digitales para la enseñanza de la historia. XVI Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia, Catamarca, Argentina.

Andrade, G., Carnevale, G. y Massone, M. (2020). El orden del saber histórico en materiales educativos digitales. Trabajos y comunicaciones, (52). Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/ pr.11893/pr.11893.pdf

Cauvin, T. (2018). The Rise of Public History: An International Perspective. Historia Crítica, (68). Recuperado de: https://revistas.uniandes.edu.co/ doi/full/10.7440/histcrit68.2018.01

Cruz Mundet, J. R. (2012). Principios, términos y conceptos fundamentales. Coordinadora de Asociaciones de Archiveros y Gestores de Documentos de España (CAA): Administración de documentos y archivos.

Cuesta Fernández, R. (2007). La larga sombra del código disciplinar. Crítica del conocimiento escolar y didáctica crítica. En Cuesta, R. Los deberes de la memoria. Octaedro.

Derrida, J. (1997). Mal de Archivo. Una impresión freudiana. Trota.

Di Meglio, G. (2011). Wolf, el lobo. Reflexiones y propuestas sobre la relación entre producción académica y divulgación histórica. Nuevo Topo. Revista de historia y pensamiento crítico, (8).

Gausch, A. M. (2011). Arte y archivo 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Akkal.

González, M. P. (2018). La enseñanza de la historia en el Siglo XXI. Saberes y prácticas. UNGS.

Julia, D. (2001). A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, (1), pp. 9-43.

Koyama, A. (2013). Arquivos online: práticas de memória, de ensino de História e de educação das sensibilidades. Acervo, 29(2), pp. 74-88.

Lewkowicz, M., Azurmendi, E., Jakubowicz, J. y Silberstein, S. (2017). Analizar fuentes para enseñar acerca de la naturaleza del conocimiento social: a propósito de una experiencia con grupos de 6º y 7º grados. Jornadas académicas ENS, (4). En prensa.

Nazar, M. (2010, del 11 al 13 de agosto). En torno a la especificidad del archivo como territorio para la investigación. Centro de Antropología Social VI Jornadas sobre Etnografía y Métodos Cualitativos, Buenos Aires, Argentina.

Nazar, M. y Pak Linares, A. (2006). El hilo de Ariadna. Políticas de la Memoria, (6/7), pp. 212-218.

Trímboli, J. (2017). Estado, archivo y existencia. En Rodríguez, A. y Elizondo C. (comps.). Tiempo archivado. Universidad Nacional de Quilmes.

Álvarez, M., Boeykens, H., Chiappetta, C., Cortiñas, H., Iurcovich, J., Lifschitz,C. y Milman, F. (2009). Cuadernillo La gran inmigración. Revista sacapuntas en la escuela. Sobre educación, política y pedagogía. Recuperado de: https:// issuu.com/revistasacapuntas/docs/ciencias_sociales_-_cuadernillo_la_ gran_inmigraci_

Caraballo, L., Charlier, N. y Garulli, L. (1995). Documentos de historia argentina (1870-1955). Eudeba.

Caraballo, L., Charlier, N. y Garulli, L. (1996). La dictadura (1976-1983). Eudeba.

Caraballo, L., Charlier, N. y Garulli, L. (1998). Documentos de historia argentina (1955-976). Eudeba.

Cardoso, M., Rosingana, E., Trímboli, J., Rosemberg, J., Salinas, M., Avendaño, V., Finquelievich, D. y Scarsi, M.V. (2014). Valencia, historieta interactiva. Recuperado de: https://www.educ.ar/recursos/123442/valencia- historieta-interactiva -

Fuks, M., Gourovich, S., Olivencia, H., Rocha, A., Sofia, A. L., Tchina, C. y Todaro, J. P. (2008). Guía de fuentes y actividades Nº 5. El peronismo (1943- 1955). ORT. http://campus.ort.edu.ar/articulos/1057/home/5-ano- trabajos-practicos-2009

Garulli, L. (2011). Consolidación y crisis de la democracia neoliberal (1989- 2001). Eudeba.

Meroni, G. (1969). La Historia en mis documentos. Tomo 1. Desde el descubrimiento hasta los últimos días virreinales. Huemul.

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.