La Escuela–Fábrica del Peronismo, el primer escalón en la formación para el trabajo

Main Article Content

Griselda Pécora

Abstract

This study proposes, from a historical perspective, a local experience generated in the context of educational policies implemented by the national government of First Peronism (1946-1955) in the middle of the twentieth century, from wording and concretions effective of practical and technical education. Indeed, the issue has since its inception, a meeting between education and work, even more, the ensemble between the school and the School-Factory No. 200 in a city of Cordoba which is mediating national policy and framed in the scene of provincial reality. In this institutional policy framework where Peronism had outlined a comprehensive planning of government, the City of Rio Cuarto was modeling a nascent industrial profile. In this sense the question is what kind of joint would be between the School Factory No. 200 oriented skills training and its defined profile to industrialization and autonomous economy, with the production structure of a city linked to trade and production agricultural and livestock. The problem is built on two main components: the application of wording of national educational policy in the years 40 and 50, regarding the supply of education to job training and the link between it and the profile of a city "purely pampean".

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pécora, G. (2022). La Escuela–Fábrica del Peronismo, el primer escalón en la formación para el trabajo. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (11), 57–82. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3740
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Griselda Pécora, Universidad Nacional de Río Cuarto

Prof. y Lic. en Historia, Magister en Ciencias Sociales. Docente e Investigadora de la Universidad Nacional de Río Cuarto, Dpto. de Ciencias de la Educación, Facultad de Ciencias Humanas. Miembro del Centro de Investigaciones Históricas de dicha Facultad.

References

BALDUZZI, J. (1988) Peronismo, Saber y Poder. En: Hacia una pedagogía de la Imaginación para América Latina. Ed. Contrapunto. Buenos Aires.

DE OLMOS, F. “La Escuela Estatal. Río Cuarto, desde su primera escuela hasta el futuro...” Revista Río Cuarto. Del Quincho al Rascacielos. Río Cuarto. Edición Única. 1974. Pág. 54-59

DUSSEL, I. y PINEAU, P. (1995) De cuando la clase obrera entró al paraíso: La educación técnica estatal en el primer peronismo. En: Historia de la Educación en la Argentina VI. Discursos pedagógicos e imaginario social en el peronismo (1945-1955). Editorial Galerna. Buenos Aires.

GALLART, M. A (2005) La racionalidad educativa y la racionalidad productiva: la institución escolar y el mundo del trabajo. En: Política educativa para nuestro tiempo (vs. autores) Academia Nacional de Educación. Ediciones Santillana. S.A. Bs Aires.

GALLART, M. A (2005) La Educación Técnica y Profesional y su reordenamiento legislativo. Conferencia. (s/d)

HERNÁNDEZ ARREGUI, J. J. (1970) La formación de la Conciencia Nacional. Plus Ultra. Buenos Aires.

JOSÉ, S. (1988) Las alternativas del nacionalismo popular. En: Hacia una pedagogía de la Imaginación para América Latina. Ed. Contrapunto. Buenos Aires.

MARTINEZ PAZ, F. (1980) El sistema educativo nacional. Formación desarrollo-crisis. Dirección General de Publicaciones. Universidad Nacional de Córdoba.

MAS, J. (1953) El 2o Plan Quinquenal en el trabajo diario del aula. Editorial Dos Mundos. Buenos Aires.

OTEGUI, J. M. (1982) El General Perón, Fundador de las Escuelas-Fábricas y de Aprendizaje. Serie Cruzadas Históricas del Justicialismo. Editorial

FAC. Bs. As.

PINEAU, P. (1991) Sindicatos, estado y educación técnica (1936-1968). Centro Editor de América Latina. Buenos Aires.

SARLO, B. (1992) La imaginación técnica. Sueños modernos de la cultura argentina. Nueva Visión. Buenos Aires.

SOBREVILA, M. (1995) La Educación Técnica en Argentina. Estudios 3. Academia Nacional de Educación. Buenos Aires.

SOMOZA RODRÍGUEZ, M. (2006) Educación y Política en Argentina (1946-1955). Universidad Nacional de Educación a Distancia. Miño y Dávila Editores. España.

WIÑAR, D. (1970) Poder político y educación: el peronismo y la CNAOP. ITDT. Buenos Aires.

WIÑAR, D. (1974) “Aspectos sociales del desarrollo educativo argentino, 1900-1970”.En Revista del Centro de Estudios Educativos. Vol. IV.No 4. México.

ZELICMAN, C. y GARCÍA, O. (1953) El Segundo Plan Quinquenal en la Enseñanza Media. Editorial Hemisferio. Buenos Aires.

Actas de Exámenes de alumnos de Escuela-Fábrica No 200 entre 1955 y 1958.

Álbum Regional de Río Cuarto 1961. Editorial Namuncurá. Río Cuarto.

Diario Clarín. Suplemento Guía de la enseñanza. Domingo 9 de marzo de 2008.

Diario El Pueblo. Edición Extraordinaria Bodas de Plata 1912-1937. Río Cuarto.

Diario La Calle. Río Cuarto, miércoles 1o de junio de 1955 (año IV no 868).

Diario La Voz de Río Cuarto. Edición del 9 de agosto de 1876.

Digesto Ediar de la Legislación Argentina (1952) S. A. Editores. Buenos Aires.

El Diario Español. Suplemento dedicado a Río IV. Bs Aires. Noviembre 30 de 1923.

Legajos de alumnos de la Escuela-Fábrica no 200 de Río Cuarto entre 1955 y 1963.

Archivo de Centro Educativo IPEM No 259 (ex-Escuela Nacional de Educación Técnica Ambrosio Olmos) Río Cuarto. 2007-2008.

Entrevistas. - Sr. Daniel F. Suárez.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.