Saberes, políticas y códigos para la enseñanza de la historia

Main Article Content

Nancy Aquino
Susana Ferreyra

Abstract

Let's sense beforehand here an analysis that returns to look at the formulations curriculares as public policies, approaching on one hand the formation that our University and the Jurisdiction offer Cordova in his ISFD and for other one, the regulation curricular that has been established for the Secondary Level in our Province, always in the field of the historical knowledge. In the paper we propose an Introduction referred to regulatory scope of curricular formulations, in the second section, we analyze the logic of the (university, school and higher) levels and in the following we focus on the case study of the content of American History both at the university level and in the ESNU.The new / old questions have to see with in what measure are indispensable entails recognized between three formats Top education, University, Average Level?

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Aquino , N. ., & Ferreyra, S. . (2022). Saberes, políticas y códigos para la enseñanza de la historia. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (12), 78–102. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3694
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biographies

Nancy Aquino , Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades.

Profesora de la Cátedra Seminario taller Práctica Docente y Residencia. ECE. Facultad de Filosofía y Humanidades. U.N.Córdoba

Susana Ferreyra, Universidad Nacional de Córdoba. Facultad de Filosofía y Humanidades.

Profesora de la Cátedra Seminario taller Práctica Docente y Residencia. ECE. Facultad de Filosofía y Humanidades. U.N.Córdoba

References

ABDALA Carolina: “¿Qué enseña la Universidad?: El curriculum como bisagra entre Universidad y necesidades sociales”. En Revista Políticas Públicas. Año 1 Nro. 1. Edición del Instituto de Políticas Públicas. Buenos Aires. Noviembre 2007. Pág.13-19.

AQUINO N, FERREYRA S.: ”Formación docente, política, debates y propuestas”. Revista RESEÑAS de Enseñanza de la Historia. Pub. de APEHUN. Vol. 10. Nov. 2012.

AQUINO N, FERREYRA S. :”Aproximaciones analíticas a la Historia Argentina en la Escuela. Una mirada sobre los textos visibles”. En: Revista Cuadernos de Educación. Public. CIFFyH. U.N.C. Año VII- Nro. 7. Mayo 2009.

DE ALBA Alicia: (1993) “El curriculum universitario ante los retos del Siglo XXI: la paradoja entre el posmodernismo, ausencia de utopía y determinación curricular”. En DE ALBA, A. (Comp.) El curriculum universitario de cara al nuevo milenio. México. Universidad de Guadalajara – Universidad Autónoma de México.

BERNSTEIN, B: (1998).Pedagogía, control simbólico e identidad. Morata. Madrid.

CUESTA FERNANDEZ R.: (1997) Sociogénesis de una disciplina escolar. la Historia. Edit. Pomares Corredor. Barcelona

POPKEWITZ, Th: (1998). Sociología Política de las Reformas Educativas. Morata. Madrid.

Plan de Estudios del Profesorado en Historia. Resolución HCD 889/85 y HCS 363/85. Actualmente vigente con reformas por Res. HCD 134/87 y 119/92.

Programa de Historia de América II, Período 2013. Prof. Dr. Javier Moyano. Escuela de Historia. F.F. y H.(U.N.C.).

Diseño Curricular para el Profesorado en Historia. Ministerio de Educación de la Pcia. de Córdoba. 2012.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.