La Historia Antigua en la escuela secundaria: diseños curriculares y manuales escolares

Main Article Content

María Silvia Álvarez

Abstract

In this paper we approach the teaching of Ancient History in the first year of Secondary School, examining the contents stipulated in the Priority Learning Nuclei (NAP), framed in the National Education Law and specifically in the Curricular Designs of the province of Entre Ríos, to then analyze in a comparative way three textbooks currently used in schools in Entre Ríos.
(NAP), framed in the National Education Law and, specifically, in the Curricular Designs of the province of Entre Ríos, in order to analyze in a comparative way three textbooks currently used in Entre Ríos schools. To make this comparison we chose three thematic axes: the origin of the state in Egypt, the emergence of the Greek polis and slavery in the ancient world.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Álvarez, M. S. . (2022). La Historia Antigua en la escuela secundaria: diseños curriculares y manuales escolares. Reseñas De Enseñanza De La Historia, (16), 99–112. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3605
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

María Silvia Álvarez, Universidad Autónoma de Entre Ríos

Docente de las cátedras Espacio y Civilización Mundo Antiguo: Sociedades Orientales y Espacio y Civilización Mundo Antiguo: Sociedades Gt-ecnlt11/11as, en las carreras de  Profosorado y Licenciatura
en Historia de la  Facultad de Humanidades, Artes y Ciencias Sociales. Universidad Autónoma de Entre
Ríos. Consejo de Investigación Universidad Nacional de Salta (CIUNSa)

References

Barros, C., et al. (2010). Cronos 7. Ciencias Sociales: E.G.B.3. Buenos Aires: Ediciones SM.

Blanco, J. etal. (2017). Ciencias sociales . Buenos Aires : Aique.

Carupagno, M. (2007). El origen de los primeros estados. Buenos Aires: Eudeba.

Consejo General de Educación de Entre Ríos. (2010). Diseño curricular de Educación Secundaria. Tomo 1. Entre Ríos: CGE.

Eggers - Brass, T., Derendinger, F. Historia l. (2008). Los primeros hombres, los primeros estados, los distintos mundos. ltuzaingó: Maipue.

Fernández Palop, M.P. & Caballero García, P.A. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica lnteruniversitaria de Formación del Profesorado, 20, 1, 201-217.

Fin ley, M. ( 1984). La Grecia antigua. Economía y sociedad. Barcelona: Crítica.

López García, M. (2010). A rey muerto, Jey puesto. El papel del docente en el manual escolar. Revista iberoamericana de Educación. No 54, 203-220.

Ministerio de Educación. (2011 ). Núcleos de Aprendizajes Prioritarios. Séptirmo Año. 7° Año Educación Primaria Año Educación Secundaria. Buenos Aires: Ministerio de Educación.

Spregelburd, R. Linares, M. (2007). El control de la lectura: Los textos escolares bajo la supervisión del Estado Nacional (1880-1970). Luján: Universidad Nacional de Luján.

Taboada, M.B. (2011). Nombrar el país. Imágenes del interior y de la capital en libros de texto de Lengua y Ciencias Sociales. Paraná: Fundación La Hendija.

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.