Learning/s in adolescence

singular and plural experiences

Authors

  • MARIELA CUTRONA Centro Universitario Regional Zona Atlántic. Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

Institutional interventions, learning, subject, community positioning, adolescence, psychoanalysis

Abstract

This paper is based on elements of psychopedagogical practices related to institutional interventions in complex school situations, which break into the school daily life and stop learning processes, in secondary education. Practice that is accompanied and sustained in spaces of theoretical-practical exchange and review from the Research Project V121:
"Adolescence on the edges of present. Psychoanalysis, institution and pandemic" Director: B.C. and Prof. Marina La Vecchiay Co-director: Dr. Gabriel Pavelka (CURZA-UNCo). In this research, the concept of learning in childhood and adolescence gains importance, from Winnicott's perspective, highlighting the value of the first marks. We could say in Lacanian
terms, from human cub to subject. Arriving at the idea of making the irruption an opportunity for subjectivation, hence the title of the presentation, which was inspired by a work carried out by the undersigned, within the framework of the Seminar "Psychoanalysis and learning in community practices with children and adolescents" (2024) by Dr. Gabriel
Pavelka, belonging to the Postgraduate Course "Master's Degree in Learning in Children and Youth", approved by Ordinance No. 885-2021-52 within the scope of CURZA. A researchthat invites us to rethink professional positioning, introducing us to a way of doing with and among others, regarding learning in childhood, emphasizing the consideration of knowledge of an unconscious nature that produces a social bond, that is, community positioning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

MARIELA CUTRONA, Centro Universitario Regional Zona Atlántic. Universidad Nacional del Comahue

Lic. y Prof. en Psicopedagogía (UNCo-CURZA). Maestranda de la Carrera de Posgrado “Maestría en Aprendizaje en Infancias y Juventudes” –CURZA-. Agente Técnico Profesional de la Dirección de Inclusión Educativa – Educación Especial – Asistencia Técnica, Ministerio de Educación y DD.HH. de Río Negro. Ayudante (AyP2) de la Cátedra Psicología Genética correspondiente a la Licenciatura y Profesorado en Psicopedagogía UNCo-CURZA. Docente integrante del Proyecto de Investigación V121: “Adolescencias en los bordes de la actualidad. Psicoanálisis, institución y pandemia”directora: Lic. y Prof. Marina La Vecchiay codirector: Dr. Gabriel Pavelka CURZA-UNCo.

References

Bertoldi, S., Enrico, L., Fernández M. L., y Sánchez M. D. (2023) “Diccionario de Psicopedagogía. Una introducción a los conceptos de las prácticas del conocimiento psicopedagógico” Paraná: La Hendija ediciones.

Cuevas Encina, A. (2017) ¿Adicción o sujeto? Del aprendizaje excluido al aprendizaje como instancia de posibilidad”. Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s, 1° Edic. ISSN 2545-8043 CURZAUNCohttps://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/edicion/primera

Cutrona, M., (2019) “Haciendo Equipo/s: Construcción de un saber propio” Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s 1° Edic. ISSN 2545-8043 CURZA-UNCo. https://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/edicion/tercera

Imbriano, A. (2017) La clínica del sujeto des-institucionalizado. El psicoanalista frente a las satisfacciones del padecer contemporáneo” Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s 1° Edic. ISSN 2545-8043 CURZA-UNCo. https://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/edicion/primera

Lacan, J. (1974-1975) R.S.I. Seminario 22. Versión crítica. Edición completa. 1989.

Pavelka, G. (2021) La Psicopedagogía Forense valiéndose de nociones psicoanalíticas. Efectos de subjetivación en contextos judiciales” Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s 5° Edic. ISSN 2545-8043 CURZAUNCo. https://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/sites/default/files/2021-06/GABRIEL%20PAVELKA.%20REVISTA%20EL%20HORMIGUERO%20NRO.5..pdf

Pavelka, G. (2022) Música y transferencia en los abordajes con infancias y adolescencias. Invenciones psicoanalíticas en los márgenes institucionales y comunitarios. Argentina, Buenos Aires. Letra Viva

Vita, A. (2023) Adolescencias: de los márgenes a la trama. Recuperado de: https://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/sites/default/files/202302/ALEJANDRA %20VITA.%20REVISTA%20EL%20HORMIGUERO%20NRO.6.pdf

Volnovich, J.C. (2022) Conferencia “¿Para qué sirve el Psicoanálisis? https://www.google.com/search=Volnovich+%C2%BFPara+qu%C3%A9+sirve+el+psicoanalisis%3F&oq=Volnovich+%C2%BFPara+qu%C3%A9+sirve+el+psicoanalisis%3F+&aqs=chrome..69i57j33i160l2.22432j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF8#fpstate=ive&vld=cid:2f77c9f2,vid:Vvvo-g-SMI8,st:0

Weigandt, P., Pavelka, G. y Luna M. (2017) Documento Público “Infancia/s y Adolescencia/s en Estado de arrasamiento”, Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s 1° Edic. ISSN 2545-8043 CURZA-UNCo. https://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/domentos-pulicos

Winnicott, D. (1968) Aprendizaje infantil. Obras completas. Psicolibros.

Winnicott, D. (1968) Inmadurez Adolescente. Obras completas. Psicolibros.

Weigandt, P., Pavelka, G., Luna, M. y Schauble A. (2016) Pronunciamiento en rechazo al proyecto de ley DEA. Documento Público: “Más acá y más allá de la norma. No a la patologización de las infancia/s y adolescencia/s”. Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s 1° Edic. ISSN 2545-8043 CURZAUNCo. https://elhormiguero.curza.uncoma.edu.ar/documentos-publicos

Weigandt, P., Pavelka, G. y Luna, M. (2019) “Marcas, historia y subjetivación en infancia/s desde la universidad pública” Revista de Psicoanálisis con Niños FORT-DA, ISSN 16683900, https://www.fort-da.org/fort-da13/weigandt.htm

Weigandt, P., Pavelka, G. y Luna, M. (2024) Las madres de la plaza. Historia, memoria y transmisión. Práctica sublimatoria social. RUDI UNCo. http://rdi.uncoma.edu.ar/handle/uncomaid/18102

Weigandt, P. (2020) Infancia y Adolescencias posmodernas. Nuevas configuraciones familiares en el contexto sociohistórico cultural posmoderno. Atravesamientos. Revista El Hormiguero Psicoanálisis Infancia/s y Adolescencia/s 4° Edic. ISSN2545-8043 CURZA-UNCohttps://elhormiguero.curza.unco

Weigandt, P (2011) La infancia masacrada que intenta resistir. Documento público. CURZANET. ADN digital. Mayo 2011 y Revista Borromeo Nro. 3. Año 2012. http//Borromeo.kennedy.edu.ar- Revista Borromeo@kennedy. ISSN 1852-5704edu.ar

Published

2025-08-06

How to Cite

CUTRONA, M. (2025). Learning/s in adolescence: singular and plural experiences. EL HORMIGUERO Psicoanálisis" Children and Adolescents. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psicohormiguero/article/view/6521

Issue

Section

Trabajos de investigación

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.