Digital competence and attitudes towards ICT after virtuality in pandemic

Authors

  • Analía Claudia Chiecher Universidad Nacional de Río Cuarto; Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

Keywords:

Digital competence, Attitudes towards ICT, Teacher, Student, Post-pandemic

Abstract

Digital competence and the attitudes of teachers and students towards ICTs have been frequently addressed in recent years. After emergency remote teaching during the COVID-19 pandemic, publications on these topics increased. It is worth wondering if digital competence and attitudes towards ICTs -both of teachers and university students- have changed after this time in which the need urged the display of favorable attitudes and digital competences of various kinds. The purpose of the article is to gather and systematize studies carried out with university students and professors between 2020 and 2023, the results of which allow us to compare the state of attitudes towards ICT and digital competence before the start of the pandemic and after its outbreak. From a qualitative methodological approach, a synthesis investigation was carried out, through which the results of six recent studies, selected based on specific criteria, were analyzed and systematized. The results show a point of convergence of these studies, in which more favorable attitudes towards ICTs and the development of digital competence in teachers and students are reported when measuring these variables after virtuality in a pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, S., Cuéllar, C., López, B., Adrada, C., Anguiano, R., Bueno, A., Comas, I., & Gómez, S. “Actitudes de los profesores ante la integración de las TIC en la práctica docente: estudio de un grupo de la Universidad de Valladolid”. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, 35, 2011, pp. 1-19. https://doi.org/10.21556/edutec.2011.35.416

Área, M. y Adell, J. “Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica”. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, (19)4, 2021, pp. 83-96. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.005

Assinnato, G., Sanz, C., Gorga, G. y Martin, M. “Actitudes y percepciones de docentes y estudiantes en relación a las TIC. Revisión de la literatura”. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 22, 2018, pp. 7-15. https://doi.org/10.24215/18509959.22.e01

Basilotta-Gómez-Pablos, V., Matarranz, M. y Casado-Aranda, L. “Las competencias digitales de los docentes en la educación superior: una revisión sistemática de la literatura”. International Journal of Educational Technology in Higher Education, (19)8, 2022, pp. 1-16. https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8

Bilbao Aiastui, E., Arantza & Roberto. “Una revisión sistemática de la literatura sobre el nivel de competencias digitales definidas por DigCompEdu en la educación superior”. Aula Abierta, (50)4, 2021, pp. 841–850. https://doi.org/10.17811/rifie.50.4.2021.841-850

Bossolasco, M. L., Chiecher, A. y Dos Santos, D. Actitudes diferenciadas hacia las TIC en la docencia universitaria antes y después de la pandemia. Educación Superior, 35, 2023, pp. 11-30. https://doi.org/10.56918/es.2023.i35.pp11-30

Bossolasco, M. L., Chiecher, A. C. y Dos Santos, D. “Perfiles de acceso y apropiación de TIC en ingresantes universitarios. Estudio comparativo en dos universidades públicas argentinas”. Pixel-Bit. Revista De Medios y Educación, 57, 2020, pp. 151-172. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i57.06

Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J., Barroso-Osuna, J., & Palacios-Rodríguez, A. “Digital Teaching Competence According to the DigCompEdu Framework. Comparative Study in Different Latin American Universities”. Journal of New Approaches in Educational Research, 12(2), 2023, pp. 276-291. http://dx.doi.org/10.7821/naer.2023.7.1452

Cabero-Almenara, J. y Palacios-Rodríguez, A. Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-In». EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 2020, pp. 213-234. https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462

Casal, L., Mariño, R., Barreira, E. y Fernández, C. “La competencia digital de los futuros docentes de formación profesional: usos y actitudes que determinarán sus prácticas de enseñanza”. RiiTE Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 12, 2020, pp. 113-126. https://doi.org/10.6018/riite.522191

Centeno Moreno, G. y Cubo Delgado, S. “Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario”. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 2013, pp. 517-536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271

Chiecher, A. “Docentes en pandemia. Actitudes hacia las tecnologías y percepciones de la enseñanza virtual”. Actualidades Investigativas en Educación, 22(2), 2022, pp. 1-30. https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48680

Chiecher, A. “Competencias digitales en estudiantes de nivel medio y universitario. ¿Homogéneas o heterogéneas?”. Praxis Educativa, 24(2), 2020, pp. 1-14. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2020-240208

Chiecher, A. y Bossolasco, M. L. “Actitudes hacia las TIC y competencia digital docente ¿Reconfiguración de la clase tras la pandemia?” 9no Seminario Internacional de Educación a Distancia. Universidad Nacional de Mar del Plata. 2022.

Chiecher, A.; Bossolasco M. L. y Poaloni, P. (en prensa). Competencia digital docente autopercibida tras la virtualidad de emergencia en tres universidades argentinas, EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 13(1).

Chiecher, A. y Riccetti, A. “Competencias digitales y usos de las tecnologías en estudiantes de Educación Física antes y después de la virtualidad forzada por el Covid-19”. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 35, 2023, pp. 1-12.

Chiecher, A. y Riccetti, A. ¿Jugando con WhatsApp en la universidad? Habilidades y emociones frente a una tarea inusual. En P. Paoloni, M. C. Rinaudo y R. Martín (Comps.), Yo, tu… ellos y nosotros. Competencias socioemocionales en la construcción de identidades profesionales (pp. 135-150). 2019. Editorial Brujas: Córdoba, Argentina.

Chiecher, A. y Melgar, F. “¿Lo saben todo? Innovaciones educativas orientadas a promover competencias digitales en universitarios”. Revista Apertura, 10(2), 2018, pp. 110-123. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/1374

Comisión Europea. Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un marco de referencia europeo. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas. 2007. https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1#:~:text=Hay%20una%20serie%20de%20temas,gesti%C3%B3n%20constructiva%20de%20los%20sentimientos

Córica, J. y García Aretio, L. “Estudio cualitativo de factores de resistencia docente al cambio tecnológico en Argentina”. Educación Superior, 17(25), 2018, pp. 29-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6945218

Fernández-de-la-Iglesia, J., Fernández-Morante, M., Cebreiro, B., Soto-Carballo, J., Martínez-Santos, A. y Casal-Otero, L. Competencias y actitudes para el uso de las TIC de los estudiantes del grado de maestro de Galicia. Publicaciones, 50(1), 2020, pp. 103-120. https://doi.org/10.30827/publicaciones.v50i1.11526

García Aretio, L. “Los docentes: entre tecnófilos y tecnófobos”. Boletín de Noticias de Educación a Distancia. 2007. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:20099/tecnofilos.pdf

García-Ruiz, R., Buenestado-Fernández, M. y Ramírez-Montoya, M. “Evaluación de la Competencia Digital Docente: instrumentos, resultados y propuestas”. Revisión sistemática de la literatura. Educación XX1, 26(1), 2023, pp. 273-301. https://doi.org/10.5944/educxx1.33520

Hedges, L. V., & Cooper, H. “Research synthesis as a scientific process”. The handbook of research synthesis and meta-analysis, 1(3), 2009, pp. 4-7.

Mejía Jálabe A., Villarreal Mora C., Silva Giraldo C., Suarez D., Villamizar Niño C. “Estudio de los factores de resistencia al cambio y actitud hacia el uso educativo de las TIC por parte del personal docente”. Boletín Redipe, 7(2), 2019, pp. 53-6. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/428

Morduchowicz, R. Ruidos en la web. Cómo se informan los adolescentes en la era digital. Ediciones B: Buenos Aires, Argentina. 2018.

Orantes Salazar, L. Actitudes, dominio y uso de las tecnologías de la información y la comunicación de los docentes de las universidades privadas de El Salvador. Universidad tecnológica de El Salvador. 2009. http://www.redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/260/1/56175.pdf

Paoloni, P; Chiecher, A. y Elisondo, R. “Graduados de ingeniería y competencias genéricas. Cinco estudios de la última década que recuperan sus valoraciones y experiencias”. Revista Educación en Ingeniería, 14(28), 2019, pp. 54-64 https://educacioneningenieria.org/index.php/edi/article/view/986/957

Paz-Saavedra L., Gisbert-Cervera, M. y Usart-Rodríguez, M. “Competencia digital docente, actitud y uso de tecnologías digitales por parte de profesores universitarios”. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 63, 2022, pp. 93-130. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91652

Pino Juste, M. y Soto Carballo, J. “Identificación del dominio de competencias digitales en el alumnado del grado de magisterio”. Education in the Knowledge Society (EKS), 11(3), 2010, pp. 336–362. https://doi.org/10.14201/eks.7466

Redecker, C. Marco europeo para la competencia digital de los educadores. DigCompEdu, Fundación Universia e Instituto Nacional de Tecnologías Educativas y de Formación del Profesorado. 2020. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/205287

Rivera-Laylle, L., Fernández-Morales, K., Guzmán-Games, F. y Eduardo-Pulido, J. “ICT Acceptance by University Professors: Knowledge, Attitude, and Practicality”. Revista Electrónica Educare, 21(3), 2017, pp. 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.21-3.6

Tejedor, F., García Valcárcel, A., y Prada, S. “Medida de actitudes del profesorado universitario hacia la integración de TIC”. Revista Comunicar, 16(33), 2019, pp. 115-124. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3056483

Vásquez-Peñafiel, M., Núñez, P. y Cuestas-Casas, J. “Competencias digitales docentes en el contexto de COVID-19. Un enfoque cuantitativo”. Pixel-Bit.Revista de Medios y Educación, 67, 2019, pp. 155-185.https://doi.org/10.12795/pixelbit.98129

Vila-Couñago, E., Rodríguez-Groba, A. y Martínez-Piñeiro, E. “La competencia digital de los preadolescentes gallegos/as antes de la pandemia: ¿y ahora qué?”. Revista Latinoamericana De Tecnología Educativa, RELATEC, 19(2), 2020, pp. 9-27. https://doi.org/10.17398/1695-288X.19.2.9

Published

2024-01-05

How to Cite

Chiecher, A. C. . (2024). Digital competence and attitudes towards ICT after virtuality in pandemic. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 20(2), 1–20. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/5155

Similar Articles

<< < 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.