BODY, LEARNING AND POWER IN THE SCHOOL

Authors

  • María Cristina Fossati Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue
  • Marta Busani Centro Universitario Regional Zona Atlántica, Universidad Nacional del Comahue

Keywords:

body/subject, school learning, thinking strategies, body’s technopolitic

Abstract

This paper analyses, from the results of an investigation, the interacting mechanisms among body, learning and power in the school. The form this interaction assumes in the daily school practices is explained from two theoretical trends: on the one hand, from the idea of thinking strategies, that supposes the psychic singularity of the student, that is, a body/subject that learns. This conceptualization surpasses the dualism body/mind and body/object, typical of the cognitive conceptions of learning. On the other hand, from the developments of the critical pedagogic theory about power and the school as a privileged place in the constitution and reconstitution of the embodied subjectivity, it is tried to be shown how the school not only leaves out the psychic singularity of the student but also operates and accomplishes the typical aims of the bio-power, in order to sustain and reproduce the constitution of a fragmented subject and hegemonically subjected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benbenaste, Narciso. Singularidad psíquica y sus formas operativas. Mimeo. UNLZ. 1996.

Benbenaste, Narciso. Sujeto igual a política por tecnología sobre mercado. Buenos Aires: UBA – CBC. 1995.

Braunstein, Néstor. Psicología: ideología y ciencia. Siglo Veintiuno Editores. 15ª. Edición. México. 1990.

Busani, Marta. La escuela y los deberes. Revista Aprendizaje Hoy Nº 39, AÑO XVIII, Edit. Alejandro Morgantini, Buenos Aires. 1998.

Busani, Marta. Propiciar el aprendizaje, evaluar y ¿evaluarse?. Memorias del Congreso de Evaluación de la Función Docente. Temuco, Chile. www.edu.ufro.cl/ciefd 2003.

Busani, Marta; Rodríguez, Lidia; Marrón, Fernando. Evaluar sí... ¿Pero qué? Revista Aprendizaje Hoy Nº 53, AÑO XXII, Edit. Alejandro Morgantini, Buenos Aires. 2002.

De Lajonquiëre, Leandro. De Piaget a Freud: para repensar los aprendizajes. Nueva Visión, Buenos Aires. 1996.

Fossati, María Cristina. El proceso de enfermar en el docente como modo de resistencia a sus condiciones de trabajo. De la actuación de la resistencia a la elaboración de prácticas contrahegemónicas. UNC. Facultad de Ciencias de la Educación. 2003.

Fossati, María Cristina y Oyola, Carlos A. La centralidad de la categoría cuerpo/sujeto en el análisis de la reproducción de las relaciones de dominación y procesos de resistencia y emancipación - Su aplicación al ámbito educativo. Revista Pilquén Nro. 5. Viedma, Universidad Nacional del Comahue - CURZA. 2003.

Foucault, Michel. Historia de la sexualidad, Madrid, Siglo XXI. Volumen I: Introducción. 1980.

Vigilar y castigar. México, Siglo veintiuno. 1988.

Foucault, Michel. El sujeto y el poder. EN: Dreyfus, Hubert L y Paul Rabinow, Michel Foucault; más allá del estructuralismo y la hermenéutica. Buenos Aires, Nueva Visión. 2001.

Freud, Sigmund. Tres ensayos para una teoría sexual. Obras Completas. Biblioteca Nueva. Madrid, España. 1910.

Giroux, Henry. Teoría y resistencia en educación; una pedagogía para la oposición. México: Siglo XXI. 1992.

Giroux, Henry. Cruzando límites; trabajadores culturales y políticas educativas. Buenos Aires, Paidós. 1997.

Haraway, D. Situated knowledges: the sciencie question feminism as a site of discourse on the privilege of partial perspective, 1988. En: McLaren, P., Op. Cit.. 1997.

McLaren, Peter y Giroux, Henry. La pedagogía radical como política cultural; más allá del discurso de la crítica y el antiutopismo. En: Pedagogía crítica y cultura depredadora; políticas de oposición en la era posmoderna. Barcelona: Piados. 1997.

McLaren, Peter. Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo. Buenos Aires: Rei-Aique-IDEAS. 1994.

McLaren, Peter. Pedagogía crítica y cultura depredadora; políticas de oposición en la era posmoderna. Barcelona: Paidós. 1997.

McLaren, Peter. Pedagogía, identidad y poder; los educadores frente al multiculturalismo. Rosario: Homo Sapiens. 1998.

Oyola, Carlos y Fossati, María Cristina. El cuerpo/sujeto en las prácticas escolares; ausencia y exclusión en la investigación de la calidad educativa. Revista Pilquen, N° 3. Viedma: UNC - CURZA. 2000.

Sanjurjo, Liliana. Aportes de la Psicología genética y del psicoanálisis a la pedagogía. En: El sujeto del aprendizaje en la institución escolar. Homo Sapiens Edic. Rosario. 1997.

Tamarit, José. Educación, conciencia práctica y ciudadanía. Buenos Aires, Miño y Dávila. 2004.

Published

2023-06-21 — Updated on 2004-06-30

Versions

How to Cite

Fossati , M. C. ., & Busani, M. (2004). BODY, LEARNING AND POWER IN THE SCHOOL. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 1(1), 1–13. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/4759 (Original work published June 21, 2023)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.