Education and Gender Differences in two Michoacan Rural Communities

Authors

  • Angélica Navarro Ochoa Centro Universitario de los Valles, Universidad de Guadalajara.
  • Rigoberto Sandoval Contreras Centro Universitario de los Valles, Universidad de Guadalajara.

Keywords:

Gender, Education, Generation, Rurality

Abstract

This work deals with the educational differences between men and women of two rural Mexican localities. It analyzes the factors that traditionally impeded formal feminine education and those elements that caused that, since the last decades of the last century, it increased its presence in all educational levels. It is built on the basis of some experiences on how formal education was accessed and the informal one was developed in the rural space characterized by limited economic and educational resources; shows how men and women of three generations were socialized in a gender order that defined their work and their behavior.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, Peter L. y Luckmann Thomas. Construcción social de la realidad. Buenos Aires, Argentina, Amorrortu editores, 2012.

Berk, Sarah F. The gender factory: the apportionment of work in american households, Nueva Cork, Plenum. 1985.

Bourdieu, Pierre. La dominación masculina. Barcelona, ANAGRAMA. 2000.

Córdova Plaza, Rosio. Los peligros del cuerpo Género y sexualidad en el centro de Veracruz, México, Plaza y Valdez – Benemérita Universidad de Puebla. 2003.

Eguiluz de Antaño, Alicia y María Luisa González Marín “Efectos del neoliberalismo en la familia y en el hogar” en González Marín, María Luisa (Coord), Mitos y realidades del mundo laboral y familiar de las mujeres mexicanas, México, Siglo XXI – IIE-UNAM. 1997.

El popular.pe, “México: niños “juegan” a ser sicarios y matan amigo” en http://www.elpopular.pe/actualidad-y-policiales/2015-05-18-mexico-ninos-juegan-ser-sicarios-y-matan-amigo. 2015.

Galván Lafarga, Luz Elena. “Maestros y escuelas rurales en la política educativa” en Rosas Carrasco, Lesvia Oliva (Coord.), La educación rural en México, México, Siglo XXI. 2006, pp. 39-72.

Gamboa Herrera, Jonatan Ignacio. Las misiones culturales 1922-1927. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v09/ponencias/at09/PRE1178909741.pdf. 2017.

Heller, Angnes. Historia de la vida cotidiana. Aportaciones a la sociología socialista, Barcelona, Grijalbo. 1971.

KayVaughan, Mary. “El alfabetismo y la educación de las mujeres del campo durante la Revolución Mexicana: ¿la subversión de un acontecimiento patriarcal?” en Heater Fowler-Salamini y Mary Kay Vaughan (editoras), Mujeres del campo mexicano, 1850-1990, Zamora, Mich., El Colegio de Michoacán. 2003, pp.177-202.

Lamas, Martha. “Cultura, género y epistemología” en José Valenzuela Arce (coord.), Los estudios culturales en México. México: FCE. 2003, pp.328-353

Mummert, Gail. “Dilemas familiares en un Michoacán de migrantes”, en Diáspora michoacana, Zamora, Mich., El Colegio de Michoacán. 2003, pp.113-146.

Navarro Ochoa, Angélica El impacto de los emigrados retornados en Santiago Tangamandapio, 1920-1990, Tesis de licenciatura en Historia, Morelia, Mich., Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. 1998.

Navarro Ochoa, Angélica. Relaciones de género y trabajo femenino en dos localidades del municipio de Santiago Tangamandapio, Mich., tesis doctoral, Zamora, Mich., El Colegio de Michoacán. 2007.

Rea, Daniela. “Los niños zetas”. En http://revistareplicante.com/los-ninos-zetas/ 2010.

West, Candence y Don H. Zimmerman. “Haciendo el género”, en Navarro, Marysa y Catharine R. Stimpson (Comps.), Sexualidad, género y roles sexuales, México, FCE, 1999, pp.109-144.

Wilson, Fiona. De la casa al taller, Zamora, Mich., El colegio de Michoacán. 1990

Entrevistas

Andrade, Jesús, Telonzo, Mich., Febrero de 2013

Hernández, Amelia, Telonzo, Mich., Febrero de 2013.

Hernández, Patricia, Telonzo, Mich., Febrero de 2013

Mandujano, Rosa, Telonzo, Mich., Febrero de 2013.

Ochoa, Leopoldo, El Saucillo, Mich., diciembre de 2005.

Olivares, Teresa, El Saucillo, Mich,Febrero de 2013.

Rivas, Guadalupe, Telonzo, Mich., Febrero de 2013.

Valencia, Agripina, El Saucillo Mich., Febrero de 2013.

Yépez, Ignacio, El Saucillo, Mich., Febrero de 2013.

Yépez, Evelin, El Saucillo, Mich., diciembre de 2005.

Published

2018-12-28

How to Cite

Navarro Ochoa, A., & Sandoval Contreras, R. (2018). Education and Gender Differences in two Michoacan Rural Communities. Pilquen Magazine. Psychopedagogy Section, 15(2), 1–16. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psico/article/view/2168

Similar Articles

<< < 4 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.