Educating For Happiness: Aristotelian Arguments On The Importance Of Philosophical Education

Authors

  • Claudia Marisa Seggiaro Instituto De Filosofía “Dr. Alejandro Korn” Facultad De Filosofía Y Letras Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas https://orcid.org/0000-0001-9772-3544

Keywords:

Philosophy, Techné, Phýsis, Hapiness, Aristotle

Abstract

In this paper we will examine the relationship between the Aristotelian conception of man, the notion of happiness and the need to philosophize. To do this, we will take as a starting point the analysis of the notion of téchne, since in the Protrepticus this notion not only seems to have had the meaning of productive knowledge, but also that of epistéme (frag. 34). Then we will try to demonstrate the link between this notion and that of philosophy. Finally (frags. 47-48), we will analyze how the philosophy/eudaimonia binomial is linked to elucidate why the Protrepticus is an exhortation to educate oneself in happiness. (frags. 3-5 and 103).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Claudia Marisa Seggiaro, Instituto De Filosofía “Dr. Alejandro Korn” Facultad De Filosofía Y Letras Universidad de Buenos Aires Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas

CLAUDIA MARISA SEGGIARO es Licenciada y Doctora en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires. Es Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Se desempeña como docente de Historia de la filosofía antigua de la Facultad de Filosofía y Letras (Universidad de Buenos Aires) y de Introducción al pensamiento científico (Ciclo Básico Común-Universidad de Buenos Aires). Autora de artículos en revistas especializadas en filosofía griega clásica, en su mayoría sobre distintos aspectos de la filosofía aristotélica. Correo electrónico: claudiasegg@gmail.com

References

Angier, T. (2010), Techne in Aristotle’s Ethics, New York: Continuum International Publishing Group.

Aubenque, P. (1963), La prudence chez Aristote. Paris: PUF.

Berti, E. (1997) [1962], La filosofia del “primo” Aristotele. Milano: Centro di Richerche di Metafisica dell’ Università Cattolica del Sacro Cuore.

Berti, E. (2008) [2000], Protreptico, Introduzione, traduzione e commento. Milano: UTET.

Berti, E (2008a). Struttura e significato dela Metafisica di Aristotele. Roma: Edusc.

Berti, E. (2013). Sumphilosophein. La vita nell'Accademia di Platone. Bari: Laterza.

Calvo Martínez, T. (2007). Aristóteles, Metafísica, introducción, traducción y notas. Madrid: Gredos.

Cardullo, L. (2005). “L’analogia téchne -phýsis e il finalismo universale in aristotele, phys. II”, en Cardullo., R. L- E Giovanna R. (ed), La fisica di aristotele oggi. Problemi e prospettive, Atti del Seminario. Catania: CUECM, 51-109.

Collins, J. H. (2015). Exhortations to Philosophy the Protreptics of Plato, Isocrates, and Aristotle. Oxford: Oxford University Press.

Dodds E. R. (1973). The Ancient Concept of Progress and Other Essays on Greek Literature and Belief. Oxford, Clarendon Press.

Düring, I. (1961). Aristotle’s Protrepticus, An Attempt at Reconstruction. Göteborg: Almqvist & Wiksell.

Festugière, A.-J. (1950). Contemplation et vie contemplative selon Platon. Paris: VRIN.

García Gual, C. (1983). Sobre la ciencia Médica, en Tratados hipocráticos I. Introducción, traducción y notas de García Dual, C., Navarra, L., López Ferés, J. A. Madrid: Gredos.

Giardina, G. R. (2006). I Fondamenti della causalità naturale. Analisi critica Di Aristotele, Phys. II. Catania: CUECM

Güremen, R. (2020). “Philosophy as Art in Aristotle’s Protrepticus”, Metaphilosophy Vol. 51, No. 4, July 2020, 571-592

Heinimann, F. (1961). ‘Eine Vorplatonische Theorie der τεχνη’, Museum Helveticum, vol. 18, no. 3, 105-130.

Hutchinson D. S. Johnson, Monte Ransome (2005). “Aristotle, Protrepticus. Provisional Reconstruction”, Oxford Studies in Ancient Philosophy XXIX, pp. 193-294.

Hutchinson D. S. Johnson, Monte Ransome (2014). “Protreptic Aspects of Aristotle’s Nicomachean Ethics”, in Polansky, R. (ed.), The Companion to Aristotle’s Nicomachean Ethics. New York: Cambridge University Press, pp. 383- 409.

Hutchinson D. S. Johnson, Monte Ransome Aristotle (2017). Protrepticus. Exhortation to Philosophy. Citations, fragments, paraphrases, and other evidence, http://www.protrepticus.info.

Hutchinson D. S. Johnson, Monte Ransome (2018). “Protreptic and Apotreptic: Aristotle’s Dialogue Protrepticus”, in Kotzé Alieva, A.-Van der Meeren, S. (eds.), When Wisdom Calls Philosophical Protreptic in Antiquity. Turnhout: Brepols, pp., 111-154.

Jaeger, W. (1993) [1933]. Paideia. Los ideales de la cultura griega, trad. cast. de Gaos, J. México: Fondo de Cultura Económica.

Kube, J. (1969). ΤΕΧΝΗ und ΑΡΕΤΗ: Platonisches und Sophistisches Tugendwisse. Berlin: Walter de Gruyter.

Löbl, R. (1997). ΤΕΧΝΗ – TECHNE: Untersuchung zur Bedeutung dieses Wortes in der Zeit von Homer bis Aristoteles. Band 1: von Homer bis zu den Sophisten, Würzburg K&G.

Lyons, J. (1963) Structural Semantics: an Analysis of Part of the Vocabulary of Plato. Oxford: Blackwell.

Mihai, C. I. (2016). “Competing Arts: Medicine and Philosophy in Aristotle's Protrepticus”, Hermeneia 17, 87-96.

Mihai, C. I. (2021). “Protreptic and Medicine in Plato’s Early Dialogues”, Hermeneia 26, 14-26

Nussbaum (1995) [1986]. La fragilidad del bien Fortuna y ética en la tragedia y la filosofía griega. Trad. cast. De Ballesteros, J. A. Madrid: La balsa de medusa.

Olivieri, F. J. (1987). Platón, Diálogos, vol. II, Eutidemo, introducción, traducción y notas. Madrid: Gredos.

Rizzerio, L. (2008). “Aspects de la phrónesis présocratique: Héraclite et Empedocle”, en Lories, D.-Rizzerio, L. (eds.), Le jugement pratique. Autour de la notion de phrónesis. Paris: Vrin, 47-74.

Ross, W. D. (1964). Aristotelis Dialogorum Fragmenta. Oxford: Clarendon Press.

Rossi, G. (2011). El azar según Aristóteles. Sankt Agustin: Academia Verlag.

Roochnik, D. (1996), Of Art and Wisdom: Plato’s Understanding of Techne. Pennsylvania: Pennsylvania Penn State University Press.

Seggiaro, C. (2021). “El uso filosófico del lógos protreptikós en los escritos éticos de Aristóteles”, Philosophia 81/2, pp. 101-134.

Schneeweiss, G. (2005), Aristoteles, Protreptikos, rekonstruiert, übersetzt und kommentiert. Darmstadt. Wissenschaftliche: Buchgesellschaft.

Slings, S. R. (1999). “Introduction”. In Plato, Clitophon. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 1-234.

Vallejo Campos, A. (2005). Aristóteles, Fragmentos, introducción, traducción y notas. Madrid: Gredos.

Van der Meeren, S. (2011). Exhortation à la philosophie: Le dossier grec, Aristote. Paris : Les Belles Lettres.

Warin, I, (2021). “La notion de téchne en Grèce ancienne”, Artefact, Techniques, histoire et sciences humaines, 15, 46-60.

Zanatta, M. (2008). Aristotele, I Dialoghi, introduzione, traduzione e commento, Milano, Biblioteca Universitaria Rizzoli.

Published

2023-12-12

How to Cite

Seggiaro, C. M. (2023). Educating For Happiness: Aristotelian Arguments On The Importance Of Philosophical Education. Páginas De Filosofía, 24(27), 35–55. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/filosofia/article/view/5548

Issue

Section

Dossier “Educación y afectos en la Antigüedad”

Similar Articles

<< < 

You may also start an advanced similarity search for this article.