Research on the formation of citizenship and reflections on decolonial thinking in a didactic key
Main Article Content
Abstract
In recent decades, various historically oppressed collectivities have begun to be made visible in the Universidad Nacional de Córdoba, Argentina Therefore, it is essential to think about citizen education from a Latin American and decolonial didactic perspective, taking distance from excessively global approaches, recognizing specific problems of the context, which challenged us to think about other teaching practices. In this sense, I propose to present advances of a research in didactics of the social sciences that investigates the conceptions of students of the History Teachers about education for citizenship. Identifying, analyzing and re-debating this key purpose of teaching is a challenge when thinking about teacher education
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Reseñas de Enseñanza de la Historia distribuye sus contenidos bajo la licencia https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Usted es libre de:
Compartir - copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato.
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia.
References
González Valencia, G. y Luna Rodrigo, G. (2018). Perspectiva acerca de la educación para la ciudadanía. En Jara, M. y Santisteban, A. (Cords.), Contribuciones de Joan Pagés al desarrollo de la didáctica de las ciencias sociales, la historia y la geografía en Iberoamérica, pp. 67-82. Universidad Autónoma de Barcelona.
Levín, S. (2004). Los desafíos de la ciudadanía en las sociedades contemporáneas. Revista SAAP, vol. 2, nº 1, pp. 35.68.
Magendzo, A. (2006). El Ser del Otro: un sustento ético-político para la educación. Polis Revista Latinoamericana, 15, pp. 1-18. Centro de Investigación Sociedad y Políticas Públicas (CISPO). Recuperado de: https://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/466
Ortega Sánchez, D. y Pagés Blanch, J. (2016). Deconstruyendo la alteridad femenina en la enseñanza de la historia escolar: representaciones sociales del profesorado de educación primaria en formación. En García Ruiz,C., Arroyo Doreste, A. y Andreu Mediero, B. (Eds.). Deconstruir la alteridad desde la didáctica de las ciencias sociales: educar para una ciudadanía global. pp. 184-193. Universidad de Las Palmas y AUPDCS. Madrid: Ed. Entimema.
Ortiz Ocaña, A., Arias López, M. y Pedrozo Conedo, Z. (2018). Hacia una pedagogía decolonial en/desde el sur global. En Revista NuestrAmérica desde Abajo, vol. 6, n° 12, pp. 195-222. Chile.
Plá, S. (2017). Historia y ciudadanía en el bachillerato mexicano. Una mirada desde la pedagogía por la justicia social. Diálogo Andino, núm. 53, pp. 33-43.
Plá, S. (2019). Cinco tipos de narraciones históricas interculturales en el currículum. Ensino Em Re-Vista, Uberlandia, V. 26, n° especial, pp. 958-984.
Plá, S. (2020). Ciudadanía crítica y estudios sociales para el presente. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica. Núm. 20, enero-junio 2020, pp. 1-15.
Plá, S. (2021). Sebastián Plá en primera persona: diálogo sobre teorías y epistemologías en la enseñanza de la historia. Revista Perspectivas, núm. 22, enero-junio 2021, pp. 1-17.
Quijano, A. (1999). ¡Qué tal raza! Ecuador Debate, Centro Andino de Acción Popular, n° 48, pp. 141-151. Quito, Ecuador.
Ross, W. y Vinson, K. (2012). La educación para una ciudadanía peligrosa. Enseñanza de las Ciencias Sociales, núm. 11, pp. 73-86. Universitat de Barcelona, España.
Santisteban Fernández, A. (2004). Formación de la ciudadanía y educación política. En Vera-Muñoz, M. y Pérez, D. (Coords.). Formación de la ciudadanía: las TICs y los nuevos problemas. Madrid: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales (AUPDCS).
Santisteban Fernández, A. (2010). La formación de competencias de pensamiento histórico. En Clío & Asociados, FaHCE, Universidad Nacional de La Plata, nº 14, pp. 34-56.
Santisteban, A. (2017). Del tiempo histórico a la conciencia histórica: cambios en la enseñanza y el aprendizaje de la historia en los últimos 25 años. Revista Diálogo Andino, N° 53, pp. 87-99.
Segato, R. (2007). La nación y sus otros. Raza, etnicidad y diversidad religiosa en tiempos de Políticas de la identidad. Prometeo.
Siede, I. (2012). Aportes para educar ciudadanos del siglo XXI. Ponencia presentada en el Foro Educativo Nacional de Colombia, noviembre de 2012.