Thinkingabouttherelationship in thefirst interviews for a child
Keywords:
Interviews, childhood, parents, bonding, psychoanalysisAbstract
Considering a relationalperspective in psychoanalyticworkwithchildrenisbasedontheassumptionthatthesubjectisconsideredto be in theprocessofbeingconstituted in itsvariousnetworksofbelonging. In thiswork, somearticulationswith a clinical case ofmyown are presented.
Fromsomefragmentsoftwo parental interviews and a first “diagnosticgamehour” with Martin, a four-year-oldchild, someconceptsaddressedbyauthorswho come fromrelationalpsychoanalysiswill be related.
Downloads
References
Berenstein, I. (2007). Del ser al hacer. Curso sobre vincularidad. Paidós Editorial.
Berenstein, I. (2008). Devenir otro con otro(s). Ajenidad, Presencia, Interferencia. Paidós Editorial.
Carena, I. (2024). Dispositivo psicoanalítico y situación analíticadesde la perspectiva vincular. Revista Controversias en Psicoanálisis de Niños y Adolescente, 35, 34- 48. Disponible en https://www.controversiasonline.org.ar/wpcontent/uploads/3505_CARENA.pdf
Kleiman, S. (2015). Vínculo parento-filial. Ocupar lugares, habitar territorios. En Kleiman, S. (2015). (Comp.). Familias con niños y adolescentes. Consultas y dispositivos. Del hospital ediciones.
Marucco, N. (2016). El poder del otro: psicoanálisis de la depresión. En Rotenberg, E.(2016). (Comp.). Padres e hijos… el poder de enfermar al otro. Curar desde la vivencia. Lugar Editorial.
Puget, J. (2015). Subjetivación discontinua y psicoanálisis. Incertidumbres y certezas. Lugar Editorial
Rojas, M. C. (2008). Psicoanálisis con niños: Un enfoque vincular. Vínculo - Revista do NESME, 5(1), 37-44. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/1394/139412687005.pdf
Sobel, A. (2010). Del muro a la vida. Revista de la Sociedad Argentina de Psicoanálisis, 14, 51-75.