Contributions of Comparative Grammar to Translation Competence: Analysis of the Dative Clitic in “Casa Tomada”

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Guillermina Inés Remiro

Abstract

This paper is the result of the work carried out regarding the Dative Clitic in the course Comparative Grammar English-Spanish taught at Universidad Nacional de La Plata. The analysis presented is part of a study conducted in the graduate course Literary Translation 1 of the Master’s Program in Translation of Belgrano University. Our double role as professional translators and translation and grammar lecturers gives us the possibility of reflecting upon the contribution that Generative Grammar and, in turn, Relational Semantics may offer to translation training. We seek to evaluate what this grammatical perspective can provide to the development of the bilingual sub-competence, part of the Translation Competence (Hurtado Albir 2013, 2017). With this aim in mind, we will analyze the Dative Clitic in the story “Casa tomada” by Julio Cortázar (1962) and its English translation “House Taken Over” by Paul Blackburn (1969). The most representative examples of the story (original and translation) will be described following Stamboni & Hospital (2012b), the translation techniques used (Hurtado Albir 2013) will be presented so as to speculate about the possible semantic/interpretative impact of the use of these techniques. Finally, we will reflect upon the applications of Comparative Grammar in the analysis of translations, which can be illuminating and instrumental for translation students.

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How to Cite
Remiro, G. I. (2020). Contributions of Comparative Grammar to Translation Competence: Analysis of the Dative Clitic in “Casa Tomada”. Quintú Quimün. Revista De lingüística, (4), Q038. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/lingustica/article/view/2681
Section
Dossier "Traducción e interdisciplinariedad: sobre el diálogo entre la lingüística y la traducción"
Author Biography

Guillermina Inés Remiro, FaHCE, Universidad Nacional de La Plata; LIT, IdIHCS

Traductora Pública Nacional en Lengua Inglesa y Profesora en Lengua y Literatura Inglesas (FaHCE, UNLP). Ha cursado la Maestría en Traducción, Universidad de Belgrano. Actualmente se encuentra en fase de preparación de tesis. Es Jefa de Trabajos Prácticos en “Gramática Comparada Castellano-Inglés” desde 2012 y Ayudante Diplomada en “Traducción Jurídica y Económica 1” (en inglés) desde 2015 (FaHCE, UNLP) y en Gramática Inglesa 2 desde 2020. Ha participado como integrante de varios proyectos de investigación y actualmente es miembro del Proyecto tetraanual: “Estudios de Derecho Comparado: ¿Herramienta o método para la traducción jurídica y la didáctica de la traducción en Argentina?” (Cod. 11/H819) radicado en el LIT, IdIHCS, FaHCE, UNLP. Cuenta con Categoría V en el Programa de Incentivos.

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