Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX)

Main Article Content

Lisandro David Hormaeche

Abstract

The relationship between the state and the discursive productions is a link of tension between the two types of narratives. State builds fictions, manipulate certain stories and cannot work only by pure coercion, making use of fictitious forces. You need to build consensus, telling stories, making believe some version of the facts. At the same time, it presents a series of State contrarrelatos, stories of resistance and opposition. There are versions that resist these versions. These State stories are contrasted by other stories circulating in society. One way of State to impose and disseminate "Guide fictions", is through textbooks. Produced speeches exposed in these legitimize the preconception of cultural images of minorities. In this way, the permanent construction of this 'otherness' resignifies the official stories that claim "national identity". In this work, the proposal is rebuilding the sociohistorical context and analysis of primary school textbooks which reproduce the official narratives that State builds in order to consolidate the existing nation project. For the analysis, we will focus on the Pampa education from a national perspective in the second half of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Hormaeche, L. D. (2022). Historia, representaciones y alteridades en los manuales escolares en la educación Argentina (Siglo XX). Reseñas De Enseñanza De La Historia, (9), 237–266. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3804
Section
SECCIÓN ARTÍCULOS
Author Biography

Lisandro David Hormaeche, Universidad Nacional de La Pampa

Instituto de Historia Americana – Universidad Nacional de La Pampa.

References

AMIT, Ismael (1961) Discurso y reseña presentada a la Honorable Cámara de Diputados de la Provincia de la Pampa, Gobierno de la Provincia de La Pampa, Santa Rosa.

ALTAMIRANO, Carlos y Beatriz SARLO (1980), Conceptos de sociología literaria, La Nueva Biblioteca / Centro Editor de América Latina, Buenos Aires.

ÁLVAREZ, C. (1995), Los Jóvenes, Las drogas y el alcohol. Un estudio de sus representaciones sociales, CIDE, Santiago de Chile.

BANCHS, M. (1991). Representaciones sociales: pertinencia de su estudio y posibilidades de su aplicación, Boletín de AVEPSO, (XIV), 3-16.

BERTONI, Lilia Ana (1999), La inmigración, Historia visual de la Argentina, Clarín, Buenos Aires, Fascículo 81

BERTONI, Lilia Ana (2007), Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires.

BOURDIEU, Pierre (1967), Problemas del estructuralismo, Editorial Siglo XXI, México.

CARRETERO, Mario (2007) Documentos de identidad: la construcción de la memoria histórica en un mundo global, Paidós, Buenos Aires.

CAVAROZZI, (2006) Autoritarismo y democracia (1955-2006), Airel, Buenos Aires.

ARRUDA, ANGELA y MARTHA DE ALBA (2007) Espacios, imaginarios y representaciones sociales. Aportes desde Latinoamérica, Anthropos/ UAM, México.

GUÉRIN, Miguel Alberto (1992), Texto, reproducción y transgresión. La relectura de las Crónicas de Indias como testimonio de la modernidad, Asociación Amigos de la Literatura Latinoamericana, Buenos Aires.

IBÁÑEZ, T. (1988), Ideologías de la Vida Cotidiana, Editorial Sendai, Barcelona.

JODELET, Denisse (1984) La representación social: fenómenos, concepto y teoría en Moscovici, S.: Psicología social, tomo II, Paidós, Buenos Aires.

LOBATO, Mirta y Juan SURIANO (2000), Atlas de la nueva historia Argentina, Editorial Sudamericana, Buenos Aires.

LYNCH, John, Roberto CORTÉS CONDE y otros (2001), Historia de la Argentina, Crítica, Barcelona.

MOSCOVICI, Serge (1979) El psicoanálisis, su imagen y su público,Editorial Huemul S.A., Buenos Aires.

ROMERO, Luis Alberto (2001), Breve historia de la Argentina contemporánea, Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires.

ROMERO, Luis Alberto (Coord.) (2004), La Argentina en la escuela: La idea de Nación en los textos escolares, Siglo XXI Editores Argentina S. A., Buenos Aires.

TCACH, César (2003), Golpes, proscripciones y partidos políticos, en: JAMES, Daniel (Director) Nueva Historia Argentina Tomo IX: Violencia, proscripción y autoritarismo (1955-1976), Editorial Sudamericana, Buenos Aires, Capítulo 1.

TEDESCO, Juan Carlos (2003), Educación y sociedad en la Argentina (1880-1945), Siglo XXI de Argentina Editores, Buenos Aires. 7.2. Libros de Lectura consultados:

CAPDEVILA, Arturo y Julián GARCÍA VELLOSO (1967), Ruta Gloriosa, Editorial Kapelusz, Buenos Aires, 7ª Edición [1° edición de 1957]

EGUREN, Silvio (1957), Primeras Luces. Libro de lectura para 1º Grado Inferior, Luis Lasserre y Cía. S. A., Buenos Aires.

FORGIONE, José O., (1967) Alfarero. Libro de lectura para 5º Grado, Editorial Kapelusz, Buenos Aires, 9ª Edición [1° edición de 1942]

SALOFFI, Martha A. (1987), El árbol que canta. Libro de lectura para 3º grado, Editorial Kapelusz S. A., Buenos Aires, 7ª Edición Febrero de 1979, reedición 26º [1° edición de 1957]

STAGNARO, Gotardo y José CABREJAS (1948), Del solar nativo, Editorial Moly, Buenos Aires.