Psychoanalytic reflections on the bonds between adolescents

bullying and cyberbullying as current symptoms

Authors

  • LILIA A. PACHECO Universidad Nacional del Comahue. Centro Universitario Regional Zona Atlántica
  • MARA V. QUENTREQUEO Universidad Nacional del Comahue. Centro Universitario Regional Zona Atlántica

Keywords:

Ties, Current symptoms, Bullying, Subjectivation

Abstract

This writing arises within the framework of Research Project V 121 called “Adolescence on the edges of today. Psychoanalysis, institution and pandemic” directed by B.C. and Prof. Marina La Vecchia and co-directed by Dr. Gabriel Pavelka, belonging to the National University of Comahue (CURZA). In this work we will share a series of questions based on clippings of professional practices that invite us to reflect on the current ties between peers and their effects on subjects and institutions. Along these lines we will address and question some symptoms of the time that have been called bullying and cyberbullying. Among the questions that have driven this writing we could mention: How does the current era impact ties? What reading can we make of the hostility and/or aggressiveness observed among children and adolescents? What does the term bullying imply? What does psychoanalysis transmit to us and what does it contribute to the identified symptoms? To conclude, we propose to propose some coordinates that make it possible to think about interventions that, based on the power of the word, provoke the collective soul to appease and produce group spaces, places in which differences are accommodated and respected.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

LILIA A. PACHECO, Universidad Nacional del Comahue. Centro Universitario Regional Zona Atlántica

Especialista en Ciencias Sociales con mención en Psicoanálisis y prácticas socio-educativas (FLACSO). Licenciada y Profesora en Psicopedagogía (UNCo-CURZA). Posgrado Escuela Clínica de Psicoanálisis (AASM). Diplomatura en familia y pareja (AASM). Integrante del Equipo Técnico de Apoyo Pedagógico perteneciente al Ministerio deEducación y Derechos Humanos RN - S. C. de Bariloche. Integrante graduada del PI 04/ V 121 “Adolescencias en los bordes de la actualidad. Psicoanálisis, institución y pandemia” dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia y codirigido por el Dr. Gabriel Pavelka. Atención clínica en consultorio privado.

MARA V. QUENTREQUEO, Universidad Nacional del Comahue. Centro Universitario Regional Zona Atlántica

Profesora en Psicopedagogía (UNCo-CURZA). Integrante alumna del PI 04/ V 121 “Adolescencias en los bordes de la actualidad. Psicoanálisis, institución y pandemia” dirigido por la Lic. y Prof. Marina La Vecchia y codirigido por el Dr. Gabriel Pavelka. Coordinadora del Comité Nacional de articulación  educativa para la ONG Grooming Argentina. Docente del Instituto Séneca de Viedma. Integrante del Equipo Técnico de la Comisaría de la Familia de Viedma.

References

Byung- Chul, Han (2020) La expulsión de lo distinto. Percepción y comunicación en la sociedad actual. Buenos Aires: Herder.

Freud, S (1945) Obras Completas Tomo III. Psicología de las Masas y análisis del yo. Barcelona: Editorial Biblioteca Nueva.

Karlen, H., Cicutto, A. y Rodriguez, A. (2012) Lo que comanda y ordena en el bullying. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XIX Jornadas de Investigación VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

García, B. (2022) Bullying: Una mirada desde el psicoanálisis. Recuperado en:

https://beatrizgarcia.org/bullying-una-mirada-desde-el-psicoanalisis/

Reyes Lozano, Claudio (2012) Breve reflexión psicoanalítica acerca del bullying. Boletín Científico.Vol. 2.

https://www.srg.com.co/bcsr/index.php/bcsr/article/view/62/55

Peralta Ramos, S. (2011) La violencia como diversión. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Salguero M., López M. y Gilardón C. (2003) Psicoanálisis, violencia y lazo social. Revista Psicoanálisis y el Hospital. Año 12 N°23. Ediciones del Seminario.

Tudanca, L. (2006) De lo político a lo impolítico. Una lectura del síntoma social. Buenos Aires: Grama Ediciones.

Vita, A. (2023). El Psicoanálisis en las instituciones educativas. Andamios, su historia y fundamentos. Trabajo presentado en la Cátedra de Residencia en Psicopedagogía. Universidad Nacional del Comahue.

Published

2024-06-17

How to Cite

PACHECO, L. A., & QUENTREQUEO, M. V. (2024). Psychoanalytic reflections on the bonds between adolescents: bullying and cyberbullying as current symptoms. EL HORMIGUERO Psicoanálisis" Children and Adolescents. Retrieved from https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/psicohormiguero/article/view/5354

Issue

Section

Trabajos de investigación

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.